Mickey Hart Band

Mickey Hart Band
מתי?
22/08/2013
בשעה 18:30 - 23:00
איפה?
אמפי הר הצופים
מרטין בובר, ירושלים

לראשונה בישראל! להקתו של Mickey Hart, המתופף של להקת הרוק האגדית The Grateful Dead. הארט יגיע עם להקתו להופעה יחידה ומיוחדת במסגרת פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת שיערך בסוף אוגוסט.

מחיר: 150 ש”ח

מיקי הארט (Mickey Hart) יליד שנת 1941 הוא מתופף, פרקשניסט ומוזיקולוג, שמוכר בעיקר כמי שהיה אחד משני המתופפים בלהקה האמריקאית המיתולוגית – גרייטפול דד.

גרייטפול דד הוקמה ב-1965 והחלה את דרכה עוד קודם לכן, כלהקת הבית במבחני האסיד של קן קיזי, (מחבר הספר “קן הקוקייה”), כחלק מהתנועה הפסיכדלית של שנות השישים. היא פעלה לצדם של הרכבים ושל אמנים בסן פרנסיסקו כמו: Santana, Jefferson Airplane, Country Joe and the Fish, Big Brother and the Holding Company, Janis Joplin, The Mamas & The Papas, Sly and the Family Stone ואחרים, והופיעה בשני הפסטיבלים החשובים באותן שנים – פסטיבל מונטריי ו-וודסטוק. במשך 30 שנות פעילותה, עד למותו של ג’רי גרסיה, גיטריסט וסולן הלהקה, הופיעה הלהקה למעלה מ-2,300. הופעותיה התבססו על אלתור מתמיד וכל אחת מהופעותיה של הלהקה הייתה חוויה חד פעמית. בכל הופעה שינתה הלהקה את סדר השירים ואת אופן הביצוע של השירים ובסך הכול התבססה על רפרטואר של למעלה מ-500 שירים, מתוכם כ-184 שירים מקוריים. הגרייטפול דד יצרה חיבור מקורי וייחודי בין ז’אנרים כמו : רוק, בלוז, קאונרטי, בלו-גראס, ג’אז ואפילו רגאיי – חיבור שלימים יוכר כז’אנר בפני עצמו בשם Jam Band.

קהל המעריצים של הלהקה נחשב לקהל הנאמן ביותר בהיסטוריה של המוזיקה. המעריצים האדוקים זכו לכינוי “דד הדס” (Dead Heads) וחלקם ליוו אותה לאורך שנים ונכחו בעשרות ובמאות מהופעותיה כשהם מתפרנסים ממכירת מזון ומרצ’נדייז במתחם ההופעה. גרייטפול דד נחשבת לאחת התופעות המעניינות והחשובות בעולם המוזיקה הן בתחום החדשנות והטכנולוגיה והן בקהילה האדוקה שהתגבשה סביבה. בניגוד למה שרווח בתעשיית המוזיקה באותם ימים, הלהקה אפשרה למעריציה להקליט את הופעותיה ואף הקצתה למקליטים אזור מיוחד שבו הם יכלו להתמקם עם ציוד ההקלטה. המקליטים שנקראים ה”טייפרים” תיעדו מאות הופעות של הלהקה והם נחשבים לאוצרים ולהיסטוריונים של הלהקה. הקלטות רבות ראו אור בהמשך באופן רשמי. לאחר מותו של גרסיה המשיך הארט להופיע עם חברי הלהקה הנותרים בגלגולים המאוחרים של הלהקה: The Other Ones ו-The Dead.

בשנת 2008 הארט וגיטריסט וסולן הלהקה, בוב וויר, הודיעו שהם תורמים את ארכיון העצום של הגרייטפול דד לאוניברסיטת קליפורניה. ב-2009 הציגה האוניברסיטה את ארכיון הלהקה, שנחשב לאחד מהאוספים המכובדים של התרבות האמריקאית במאה ה-20. אם פורשים את הארכיון, הוא מכיל כמעט 200 ק”מ של ספרים, הקלטות, מסמכים, כרטיסי הופעות, פוסטרים, מכתבים, תמונות וסרטים. הארכיון זימן הזדמנות לחוקרים מדיסציפלינות שונות – סוציולוגיה, היסטוריה, אמנות, מוסיקולוגיה, ומנהל עסקים – לחקור את אחת התופעות הייחודיות בעולם המוזיקה.

אחד מהקטעים שנהגה הלהקה לבצע בהופעות רבות נקרא, Drums, אלתור קצבי שלרוב הופיע בחלקו השני של ההופעה כחלק מג’אם ארוך שמקשר בין שירים. בקטע הזה הפגינו מתופפי הלהקה, הארט וביל קרויצמן את יכולות האלתור שלהם במפגני תופים ארוכים ומרהיבים שהשתנו ממופע למופע. השניים זכו לכינוי “The Rhythm Devils” שניתן להם על ידי גרסיה לאחר אחת מההופעות של הלהקה בשנות ה-70.

פרט לפעילותו עם הגרייטפול דד, להארט קריירת סולו ארוכה ושיתופי פעולה רבים שנפרשים על פני ארבעה עשורים וכוללים למעלה מעשרה אלבומי אולפן על טהרת כלי ההקשה ומוזיקת עולם, וארבעה ספרים שעוסקים במוזיקת עולם ובמקצבים. באלבומים אלו חוקר הארט את רזי התופים ומחפש אחר מקצבים וכלי הקשה מתרבויות שונות ורחוקות. הוא משתף פעולה עם מוזיקאים רבים, מבצע הקלטות שטח במקומות שונים בעולם ומרחיב את אוסף כלי ההקשה הפרטי שלו.

אלבומו הראשון, Rolling Thunder, ראה אור ב-1972 לאחר ארבע שנים שבהן הוא פרש מהגרייטפול דד. באלבום השתתפו נגן הטאבלה המפורסם מהודו, זאקיר חוסיין, ואביו Alla Rakha, לצד מוזיקאים רבים מהסצנה של סן פרנסיסקו. בין השמות הרבים שנרתמו להקלטות ניתן למנות את חברי הגרייטפול דד, את היוצר סטפן סטילס ואת גרייס סליק, סולנית הג’פרסון אירפליין. באלבום משלב הארט בין מוזיקת עולם לבין רוק פסיכדלי ומגדיל את הזרקור על התופים. שניים מהשירים באלבום אף נכנסו בהמשך לרפטואר של הגרייטפול דד.

שיתוף הפעולה עם זאקיר חוסיין נמשך גם באלבום הבא, Diga, שראה אור ב-1976 תחת השםDiga Rhythm Band. האלבום הוא אנסמבל שמורכב מאחד עשר מתופפים ונגני כלי הקשה שכוללים תופי טאבלה, קונגו, בונגו, גונג, קסילופון וכלים נוספים. באלבום זה הארט מביא את התופים אל קדמת הבמה ויוצר רב שיח גלובאלי של מתופפים שמכניס את המאזין אל עולם כלי ההקשה ואל מקצבים מורכבים ומכשפים. מדובר בפרויקט שאפתני של הארט שאף נתקל בקשיי הקלטה רבים בתחילת הדרך.

ב-1978 הפיק הארט את Eclipse, אלבומו החמישי של חמזה אל דין (Hamza El-Din), זמר ונגן עוד מנוביה. חמזה לימד את הארט כיצד לנגן על תוף הטאר, חוויה שלדבריו שינתה את חייו. עבור הארט הטאר ייצג את הצד הרך והרומנטי של התופים. הוא ניגן עם חמזה במדבר כמה פעמים ותיאר זאת כחוויה רפטטיבית של טראנס. בספטמבר של אותה שנה התארח חמזה בהופעותיהם של הגרייטפול דד במצרים.

ב-1980 ראה אור האלבום The Apocalypse Now Sessions עליו היו חתומים צמד המתופפים – Rhythm Devils. האלבום מכיל הקלטות של הארט, קרויצמן, פיל לש (בסיסט הגרייטפול דד) ומוזיקאים נוספים לפסקול הסרט המפורסם “אפוקליפסה עכשיו”. באלבום השתתפה גם זמרת הג’אז הברזילאית פלורה פורים (מי שהשתתפה באלבום ובהרכב Return to Forever של צ’יק קוריאה). הבמאי, פרנסיס פורד קופולה, צפה בהופעה של הגרייטפול דד וביקש מהארט ומקרויצמן להקליט קטעי תופים עבור הסרט. יחד עם מוזיקאים נוספים, הם נכנסו לאולפן הקלטות בסן פרנסיסקו עם כלי הקשה רבים ובמשך עשרה ימים אלתרו מוזיקה כשסצנות מהסרט מוקרנות על מסכים ברקע. בנוסף לכך, הרכיבו השניים כלי הקשה מיוחדים לטובת ההקלטות – כמו סט של תופי ענק. בהמשך הם עשו בהם שימוש גם בהופעות של הגרייטפול דד וכך, נחשף הקהל הוותיק של הלהקה לצלילי תופים מכל העולם, כשהארט העלה על הבמה עוד ועוד ציוד של כלי הקשה.

הארט המשיך לשתף פעולה עם חוסיין ועם מוזיקאים נוספים במשך השנים. האלבום Planet Drum שיצא ב-1991 היה האלבום הראשון שזכה בפרס גראמי בקטגורית מוזיקת עולם. באלבום הוא משתף פעולה עם חוסיין, פלורה פורים, בעלה אריטו מוריירה ונגני כלי הקשה ממקומות שונים בעולם. ב-2007 ראה אור האלבום Global Drum Project עליו חתומים הארט, חוסיין, הפרקשניסט הניגרי, Sikiru Adepoju והפרקשניסט הפורטו-ריקני, Giovanni Hidalgo. הארבעה התרחקו מהסאונד הישיר של כלי ההקשה לטובת סאונד אמביינטי אלקטרוני בשילוב של מוזיקה אתנית. לצד כלים חיים משלב האלבום צלילים דיגיטליים וסימפולים של דגימות סאונד שהקליט הארט ברחבי העולם. האלבום זכה בפרס גראמי בקטגורית אלבום מוזיקת העולם העכשווית הטוב ביותר.

באוקטובר 2011, הוציא הלייבל Smithsonian Folkways את סדרת האלבומיםMickey Hart Collection. הסדרה כוללת 25 אלבומים בקטגוריית “מוזיקת עולם” ומשלבת אלבומי סולו של הארט, פרויקטים מיוחדים שהקליט ואלבומים שהפיק לאמנים אחרים. במסגרת שיתוף הפעולה בין הארט לספריית הקונגרס, הקלטות רבות שלו הועברו לראשונה לפורמט דיגיטלי.

באפריל 2012, ראה אור האלבום Mysterium Tremendum של ההרכב הנוכחי של הארט, Mickey Hart Band. בין חברי ההרכב ניתן למנות את הפרקשניסט Sikiru Adepoju, ואת הבסיסט דייב סקולס, חבר להקת הרוק האמריקאית Widespread Panic. חוסיין מתארח אף הוא באלבום. הארט שיתף פעולה עם NASA במה שהוא מכנה “סאונד קוסמי”. מדובר בצלילים שנוצרו מגלי אור, גלי רדיו, וקרינה אלקטרומגנטית שנלקחה מאובייקטים שמימיים כגון השמש, כוכבי הלכת וגלקסיות, אשר הומרו לגלי קול. הארט הצהיר שהאלבום מורכב מ-“תזמורת בת מיליארד שנה של תנועת כוכבי לכת”, שמלווה כל אחד מהשירים. מי שכתב המילים למרבית השירים באלבום ואף מתארח בו כנגן גיטרה, הוא רוברט האנטר, כותב השירים המיתולוגי של הגרייטפול דד. גם האלבום הזה מרחיב את סאונד התופים הקלאסי לאמבינט, טראנס, פיוז’ן ורוק פסיכדלי ומוכיח שוב שלמוזיקה אין גבולות. ההרכב מופיע בימים אלו במופע שמשלב בין חומרים חדשים לבין קלאסיקות של הגרייטפול דד ובקרוב צפוי להוציא חומרים חדשים.

כמי שהיה חבר באחת הלהקות החשובות בהיסטוריה של הרוק הוא ניחן ביכולת המופלאה לחבר בין הרוק המערבי למקצבים האקזוטיים של המזרח. הגרייטפול דד ידועה כתופעה מאוד אמריקאית, אולם במשך השנים הארט הרחיב את הסאונד של הלהקה כשהוסיף עוד תופים ומערכות כלי הקשה ובכך חשף את הקהל האמריקאי לצלילים מכל העולם החל משנות ה-70. גם בהרכבו הנוכחי הוא ממשיך לפתח את המוזיקה של הגרייטפול דד, לאלתר על השירים שלהם ולקחת אותם למקומות מגוונים וחוצי ז’אנרים.

בנוסף לכל אלה, הארט חוקר את הקשר בין מקצבים לבין בריאות ולתפקוד של המוח ומשתף פעולה עם מדענים וחוקרי מוח. בראיונות שנערכו עמו הוא סיפר שסבתו נלחמה במחלת האלצהיימר ובמשך כמה שנים לא יכלה להוציא מילה מהפה, עד שיום אחד, לאחר שניגן עבורה במקרה על תוף שהיה ברכבו, היא הצליחה לומר את שמו. הארט מעביר מפגשים קבוצתיים של מעגלי מתופפים גדולים שמאפשרים לאנשים להתחבר אחד לשני דרך מוזיקה. עבורו מקצבים וויברציות הם חלק חיוני מהקיום האנושי מכיוון שהם יוצרים שפה משותפת ומחברים את האדם עם חוויה מאוד ראשונית – המקצב של הטבע.

מתי?
22/08/2013
בשעה 18:30
איפה?
אמפי הר הצופים
מרטין בובר, ירושלים

מפת הגעה

אמפי הר הצופים, מרטין בובר, ירושלים


השאירו תגובה