המתופף Bob Moses, אשר נולד ב-1948 בניו יורק, הוא הרבה יותר ממתופף קונבנציונלי. Rakalam Bob Moses, כפי שהוא נקרא היום, הוא אמן בעל חזון רבגוני ונדיר מאוד, ששורשיו נטועים במוסיקה (תופים וכלי הקשה). חזון זה כולל לא רק נגינה – Bob Moses הוא מלחין, צייר, משורר ורקדן משכמו ומעלה.

כבר בשנת 1966, אחרי שנתיים עם נגן הג’אז Rahsaan Roland Kirk, הקים Bob Moses יחד עם הגיטריסט Larry Coryell את אחד מהרכבי הפיוז’ן הראשונים בהסטוריה The Free Spirits, ששילב ג’אז ורוק משנות ה-60. ההרכב הוציא ב-1967 את אלבומם היחיד Out of Sight and Sound. לאחר הוצאת האלבום ההרכב פורק ו-Bob Moses ו-Larry Coryell הצטרפו לרביעיית הג’אז של Gary Burton, נגן הויברפון האגדי. שנתיים לאחר מכן עזב Bob Moses את Gary Burton ויצא להרפקה מוסיקלית משלו, שעד היום כוללת הלחנה והוצאת אלבומי סולו ושיתופי פעולה מעניינים מאוד. במהלך שנות השבעים הוא שיתף פעולה עם מוסיקאים כמו Dave Liebman (בטריו Open Sky), שוב עם Gary Burton, עם המתופף Jack DeJohnette (תיכף נגיע לזה…), הגיטריסט Pat Metheny, הפסנתרן Steve Kuhn, הגיטריסט Tisziji Munoz ועוד רבים וטובים. למי שמעוניין הנה לינק לתווי התופים לקטע Mevlevia, מהאלבום Ring של Gary Burton ש-Bob Moses ניגן בו.

Bob Moses ניגן באלבום Bright Size Life של Pat Metheny שיצא ב-1976 שהיה אלבום הבכורה של הגיטרסיט הצעיר. אני הכרתי את Bob Moses (ואגב גם את Jaco Pastorius) דרך אלבום זה התאהבתי בסגנון התיפוף היחודי שלו כבר מהקטע הראשון. אין ספק שהוא משתייך לאסכולת התיפוף ה”חופשי” של שנות השישים/שבעים אליה משתייכים גדולים כמו Rashied Ali, Elvin Jones ו-Jack DeJohnette, אך עם זאת היה בו משהו שונה מאוד מהמתופפים האלה, משהו אורגני, צלילים שבאים היישר מהאדמה. ניתן להבחין שהשפעותיו של Bob Moses מגוונות מאוד, החל מענקי הג’אז Duke Ellington ו-Miles Davis ועד לסגנונות אתניים מאפריקה, דרום אמריקה והאיים הקריביים. השפעת הג’אז החלה בגיל מאוד צעיר – כבר בגיל 12 ניגן Bob Moses עם Charles Mingus בסלון ביתו, שהיה בבניין בו גרו Max Roach ו-Art Blakey. מערכת התופים שלו התפתחה אף היא עם השנים – הוא משלב תופים עם שלל כלי הקשה ומגוון מקלות מיוחדים שהוא מייצר עבודת יד.

Everything I do, I want to swing. I think music needs to swing no matter how abstract it gets. In fact, the more abstract, the more intellectual it gets, the more it needs to swing because that’s the balancing factor.

סולו תופים משנת 2007 עם מערכת כלי ההקשה

Bob Moses הקליט את אלבום הסולו הראשון שלו Love Animal ב-1968. למתופף בן ה-19 היה קשה למצוא חברת תקליטים שתסכים להוציא את האלבום הפיוז’ן-אקספרימנטלי, דבר שגרם לדחיית הוצאת האלבום לשנת 2003 (!). האלבום יצא בסופו של דבר בלייבל Amulet של המתופף Billy Martin, מהרכב הפיוז’ן Medeski, Martin & Wood. דחייה זו לא גרמה להיסוס הכי קטן אצל Bob Moses, שממשיך להוציא אלבומי סולו עד היום. אלבומיו הבולטים הם Bittersuite in the Ozone מ-1973, When Elephants Dream of Music מ-1982, Visit With the Great Spirit מ-1983, Time Stood Still מ-1993 (יוסי פיין מנגן באס במספר קטעים) ו-Drumming Birds שיצא ב-2003, פרויקט משותף עם Billy Martin.

Trevor, קטע אהוב עלי מהאלבום When Elephants Dream Of Music אשר יצא ב-1982

ב-1971, חבר Bob Moses למתופף הג’אז Jack DeJohette ויחד הקימו את Compost, הרכב ששילב ג’אז עם Fאנק, לטיני ורוק. ההרכב כלל גם את נגן כלי ההקשה Jumma Santos, הסקספוניסט Harold Vick והבסיסט Jack Gregg. ההרכב הוציא שני אלבומים מעולים: Compost ב-1971 ו-Life is Round ב-1973. הקע Buzzard Feathers הוא אחד האהובים עלי מהאלבום השני:

Drum Wisdom - Bob Mosesב-1984 כתב Bob Moses את הספר Drum Wisdom, קריאת חובה לכל מתופף!  הספר הזה הוא לא עוד אוסף של מיליון תרגילים שיהפכו אתוך למתופף-על – זה הספר היחיד שקראתי שמתעסק בקונספטים הקשורים לנגינה מוסיקלית על מערכת התופים. הספר הזה יהפוך אתכם למוסיקאים טובים יותר – הוא דן בנושאים חשובים מאוד למתופפים ונגני קצב כמו הקשבה פנימית, תנועה, שירה של קצב, נקודות “פירוק” בקצב 4/4 ועוד.

דואט של Bob Moses עם אמן הסטפס האגדי Jimmy Slyde ז”ל


ראיון עם Bob Moses – תובנות על מתופפים שונים (כולל Tisziji Munoz), נגינה והקשר הרוחני שיש לנגן עם מוסיקה. מומלץ מאוד!


כיום Bob Moses מנגן עם אמנים כמו הקלידן John Medeski, המתופף Billy Martin, הגיטריסט Tisziji Munoz ושלל אנסמבלים של בתי ספר למוסיקה ברחבי העולם.

הוא ממשיך להלחין ולהקליט אלבומי סולו, אותם מוציא בלייבל שלו Ra-Kalam Records, ובנוסף הוא מלמד בפקולטה ללימודי ג’אז ב-New England Conservatory בבוסטון, ארה”ב.

Bob Moses עם הקלידן John Medeski (מטריו הג’אז Medeski, Martin & Wood)


Bob Moses מופיע עם תלמידי New Zealand School of Music ב-2013


ראיון + קטעי נגינה משנת 2013


סולו תופים של Bob Moses משנת 2013

השאירו תגובה

3 תגובות

  1. Hank Henry Armstrong

    כתוב טוב ומאד אינפורמטיבי יניב! תודה על הקולקציה של הקליפים – מוסז הוא מתופף מבריק ואקלקטי – אבל אקלקטי על אמת ואחד שגם יודע מה לעשות עם ההשפעות האלו שהוא לוקח מכל מקום – אני זוכר שקראתי איתו כתבה במודרן דראמר ורק מהשמות של המוסיקאים שהוא הזכיר יכולת לבנות יקום שלם של מוסיקה וקצב , חלק מהדברים היו כל כך אקזוטים שזה היה כמעט "מדכא" – הכמות והאיכות , יותר מידיי ללמוד בקפסולת חיים אחת .
    הוא נוטה לשנות את הסט אפ שלו , את הגישה שלו – ככה זה צריך להיות , זיקית – תמיד מתרגש מרעיון חדש ולא אחד שעשה מהתופים שלו מקדש ויזאולי שאמור להכתיב את הסגנון שלו , יש לי את הספר שלו – אני אנסה למצוא את הראיון ממורדן דראמר ולהעלות אותו לאלו שלא קראו.

  2. Asaf Dagan

    האמת שלמדתי אצלו תקופה. אדם מדהים ולא שגרתי. גילף את המקלות של עצמו מעצים ביער מאחורי הבית שלו, ניגן על סנר עם עור של ג׳מבה, מטורף. כשהיה בארץ לפני כמה שנים במופע של free jazz, דיברנו, והוא אמר לי ״אני מחפש עם הנגנים על הבמה כל הזמן את המקום המרגש. ברגע שמצאנו אותו, ממשיכים הלאה. הרעיון הוא החיפוש״.
    איש מעניין מאוד.