טיפים למתופפים

כאן תמצאו רשימת טיפים לנגינה על תופים וכלי הקשה, שנכתבו על ידי מתופפים ומורים תופים. יש כאן טיפים למתופפים מתחילים ומתקדמים כאחד, ובמגוון רחב של נושאים מעולם התופים.

הוספת טיפ למתופפים

אימון פריסטייל

מאת דניאל רוזנצויג

לפעמים כשאנו מתאמנים הרבה על מקצבים,מעברים,יסודות עם הקליק, אנו מגיעים למצב שהנגינה שלנו נעשית קצת מכנית ורמת היצירתית שלנו לא באה לידי ביטוי. לכן, אני ממליץ להקדיש במהלך אימון פרק זמן מסוים של נגינה חופשית , ללא מטרונום(אלתור נטו).בנגינה זו אנו יכולים לנגן כל מה שעולה לראשנו.דבר זה חשוב ראשית מכיוון, שהוא מאפשר לנו לא להיות כפופים למטרונום, ומשפר לנו את רמת האלתור,היצירה והזרימה.
כמובן ש”נגינת הפריסטייל” לא צריכה לבוא על חשבון דברים אחרים חשובים כמו יסודות, נגינה עם מטרונום, נגינה עם מוסיקה,אך היא מומלצת לשילוב באימון , מכייוון שהיא נגינה טהורה.למתופפים הראשונים לא הייה מטרונום,מוסיקה לזרימה או כל דבר אחר. הם ניגנו פריסטיייל, וכך הומצאו דברים.נגינה זו משפרת לנו את רמת היצירתיות ,היא עוזרת למתופף למצוא את סגנונו, ולהמציא דברים חדשים

הקליטו את עצמכם. תמיד.

מאת רן יעקובוביץ

מהנסיון שלי, בעת הנגינה לא תמיד אני מודע לגרוב שלי, ואפילו לתנודות ברורות בטיים. רק ע”י הקשבה מהצד אני מצליח לזהות נקודות חולשה בהם. לפני מספר שנים קיבלתי כמתנה מכשיר הקלטה (שלי Zoom H2 אבל כל מכשיר הגון יעשה את העבודה). מאז ועד היום אין חזרה (ולפעמים גם אימונים) שאני לא מקליט. זה אמנם צורך המון זמן, אבל לפני כל חזרה שיש לי עם הרכב מסוים אני דואג להקשיב לחזרה הקודמת (במיוחד לראן כולל או לשיר חדש שעבדנו עליו אם יש כזה). אז אני דואג לרשום לעצמי הערות (לפעמים מנטלית, אבל בד”כ פיזית על רשימת שירים) וב 90% מהמקרים אוכל לשמוע שיפור ניכר בהקלטה הבאה שאקשיב לה. כמובן שלפעמים ישנה רגרסיה (כתוצאה מעייפות, יותר מדי קפה, טירדה מסוימת או סתם חוסר תשומת לב למסקנות מהחזרה הקודמת), אבל בגדול לאורך חזרות ספורות כבר ישנה מגמת שיפור מוכחת וברורה. כלי העזר הטוב ביותר שהיה לי מימיי!!

ציוד בהופעות

מאת תומר טליאס

לקראת כל גיג יש לדאוג שלא שכחת כלום, כולל את עצמך. מומלץ להכין רשימת ציוד מלאה – להבדיל משאר הנגנים, סקשן הכלי הקשה הוא בעל כמות הציוד הגדולה ביותר, ובגדלים שונים. החל מהתופים, מצילות, סטנדים עד לכיסא, מקלות, מפתח תופים לשעת צרה ועוד. רצוי לעשות את הרשימה מאורגנת ולוודא ציוד לפני ההופעה ואחרי ההופעה. לעשות סידור מאורגן מאוד חשוב שתדעו להבדיל בין הציוד שלכם לציוד של המקום. בנוסף התנהגו בכבוד לציוד שלכם ושל אחרים, לא תרצו חלילה שמתופף יעלה לבמה עם הציוד שלכם ויתנהג בו בזלזול ותחזרו הביתה עם מצילה שבורה או סטנד שבור עם דאקטייפ זמני.

ישיבה על מערכת התופים

מאת דורון גיאת

שימו לב לישיבה על המערכת, ליציבת הגוף וסידור התופים. אנחנו רואים הרבה מתופפים יושבים בתנוחות שונות, אולם הישיבה המומלצת מבחינה אורתופדית היא בגובה אשר בו זווית הירכיים גדולה מעט מזווית של 90 מעלות, משהו כמו 95, מאחר ובנגינתכם על הפדאלים הברכיים מטפסות למעלה בכמה סנטימטרים. כוונו את הסנר לגובה של הזרועות שלכם כשהן מקבילות לרצפה, וכך גם את הפלור, ומשם זה כבר ממש קל לסדר את השאר. אשמח לתגובות, אם מישהו ניסה את זה.

אימון על כרית

מאת כפיר שילדר

להבדיל מעבודה עם פד, כשמכים עם המקלות על כרית המקלות לא חוזרים וקופצים חזרה אלא נבלעים. לכן אם רוצים לאמן את פרקי הידיים כדאי לעבוד עם כרית ולהתאמן על יסודות, לפחות חלק מהם מבלי לפספס מכה.

עבודה עם פדאל ההיי-האט

מאת עמית דדו

מתופפים רבים רואים בו מכשול, אך בעצם עם קצת אימון הוא כלי שיכול להוסיף לנו המון לגרוב, לשמירה על הקצב, ובכלל לפיתוח הקוארדינציה. נסו לנגן מקצב בסיסי ולספור בקול 1,2,3,4, כאשר תתרגלו להוסיף היי האט שם תעברו לשמיניות, ואלו בעצם יהיו נקודות המשענת שלכם לשמור על הגרוב.

אימוני פד

מאת דורון גיאת

כאשר אתם מתאמנים על הפד ומנגנים יסודות, אתם לפעמים שומעים שיש סאונד אחר לכל יד, וודאו ששתי הידיים שלכם פוגעות במרכז, לעיתים תגלו שלאחת מהידיים יש את המנהג לנגן בצידי הפד, מקום בו המכה נשמעת חלולה ועם אוברטונים. מומלץ לדמיין או ממש לצייר עיגול – קצת יותר גודל ממטבע של חצי שקל – במרכז הפד, ולנגן בתוכו.

טיפ למתחילים: נגינה עם שירים

מאת שלומי שפירא

במקרה ואתה מתחיל, לפני שאתה ניגש לשירים ומקצבים מסובכים, תעבוד על הקצב הבסיסי ביותר עד שישמע טוב. הקצב הבסיסי אמנם יכול להיות מתיש אבל ברגע שהוא יהיה פיקס תוכל לעבוד על מקצבים מסובכים, ובמקרה ויהיו קשים תוכל לחזור לבסיס. והכי חשוב – סבלנות.

נגינה עם מטרונום

מאת דורון גיאת

כאשר אתה מנגן על המערכת תופים בליווי מטרונום, כוון את הווליום שלו לרמה שתהיה מספקת בשבילך לשמוע אותו, ולא מעבר לזה, כלומר ה-Level הכי נמוך שבו אתה עדיין יכול לשמוע. וודא היכן אתה נמצא ביחס לקליק ונסה להגיע למצב שהרבעים שלך “מוחקים” את הקליק, ברגע הזה תדע שאתה יושב “בול” על ה-Time. ההישארות על הגל הנכון במדויק, כלומר במצב שהקליק נעלם, תלויה כמובן בכושר הריכוז שלך, אך גם באמון שלך בגרוב. נסה להגדיל בכל אימון את הרגעים בהם אינך שומע את המטרונום.

טכניקת נגינה בבייס דראם

מאת שי פסטרנק

קיימות שתי טכניקות בסיסיות בנגינה על הבייס דראם: Heel Down – עקב למטה ו-Heel Up – עקב למעלה. ב-Heel Down משתמשים בכל כף הרגל והתנועה בשוק ובירך היא קטנה לכן השליטה טובה יותר, וקל יותר לשלוט בדינמיקה, כלומר ווליום. בטכניקה זו משתמשים יותר בסגנון ג”אז, כיוון שתפקיד הבייס דראם שקט יותר, מלווה ופחות דומיננטי.
ב-Heel Up מנגנים עם העקב למעלה ומשתמשים בחלק העליון של כף הרגל ונעשה שימוש גדול בשוק ובירך, נגינה כזאת חזקה יותר ומאד “פאנצ”ית” ולכן מתאימה יותר לרוק. כמובן שמתופף צריך בסופו של דבר לשלוט בשתי הטכניקות, שבהן אפשר להגיע למיומנות זהה.

טריפלטס במקצבים

מאת דורון גיאת

משום מה בישראל שומעים פחות מקצבים מבוססי שלישונים, באפריקה זו ברירת המחדל וזו הסיבה שהמוסיקה האמריקאית מושתתת על טריפלטים, זו אחת התרומות של השחורים למסורת. כנסו לעולם הטריפלטים בתוך 4/4 וחלקו אותם לנתחים של 4 מכות, עכשיו נסו להכניס כל תרגיל או ליק שלכם – שמתאים, כלומר מרובע, שנכנס בטווח של 4 תווים – לחלוקה הזו. תקבלו 3 מחזורים בתיבה.