אימון תופים – סדרת מאמרים

הקדמה לסדרת אימון התופים

אין קל מלתפוס זוג מקלות ולנגן – את זאת עושים גם לא-מוזיקאים כשניתנת להם ההזדמנות לשבת ליד מערכת תופים או כל כלי אחר. הפעולה האינסטינקטיבית של יצירת צליל או רצף צלילים, אפילו רעש, יכולה להיות מספקת ומהנה ומספיק לדעת מקצב או שניים כדי שתיווצר מעין חווית נגינה מעניינת, לפחות למספר דקות. הבעיה היא שאז זה מתחיל לשעמם וה”לא-מוזיקאים” עוזבים את התופים בתצוגת חנות כלי הנגינה וממשיכים את הטיול בקניון.

מה שמבדיל אותנו משאר האנשים זו העובדה שאנו נשארנו על הכיסא והחלטנו להבין “איך עושים את זה” – איך מצליחים להפעיל את כלי הנגינה שבחרנו. דרושה הרבה סקרנות, עקשנות, המון סבלנות ואינסוף אהבה למוזיקה ולנגינה כדי להצליח במשימה הזו. כל התכונות האלו – כשהן מתורגמות לעשייה פיזית רפטטיבית מכוונת מטרה, אם בהדרכת מורה אם באופן אינטואיטיבי ואישי – נקראות אימון.

כל יום, בכל העולם, יושבים מוזיקאים ומתאמנים – בחדרים אקוסטיים, במקלטים, באקדמיות מכובדות ויקרות באירופה ובכפרים בעולם השלישי – שעות, ימים, שנים – חיים שלמים של אימון לצד יצירה, למידה ולימוד. שנים ארוכות של חזרה על אותם התרגילים, אותם הסולמות, אותם המקצבים, עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם. לא משנה על איזה כלי נגינה ובאיזה סגנון, הדבר שמאחד את הנגנים הטובים ביותר לאורך ההיסטוריה תמיד היה המחויבות לתהליך הארוך שמטרתו הפיכת הגוף למכונת נגינה מושלמת, עד כדי כך שנדמה שאין הפרדה בינו ובין כלי הנגינה.

נושא חשוב זה, שבלעדיו הנגינה נשארת תאורטית בלבד, זכה במשך השנים לפרשנויות רבות, לשיטות וגישות מטובי המורים בעולם – ספרים, כתבות, סרטי הדרכה בד-וי-די וקטעי וידאו באינטרנט עם תרגילים מכל סוג שאפשר לדמיין. אז בשביל מה לכל הרוחות סדרת מאמרים על אימון?

מפני שמלבד הצורך לדעת מה לעשות כדאי גם לדעת איך לעשות – איך להתמיד באימונים יומיומיים, איך לבנות תוכנית אימונים ארוכת טווח, איך לעבוד בצורה נכונה לגוף כדי למנוע כאבים ופציעות, איך להשיג כל מטרה שנרצה ואיך לעשות כל זאת בקלות ובכיף.

בסדרת המאמרים שיתפרסמו במדור ננסה להתמקד במציאת פתרונות יצירתיים לשאלות האלו, לעתים בעזרת הצעות לתרגול פיזי ולעתים על ידי שינוי פרספקטיבה או אימוץ רעיון חדש והמשך האימונים הרגילים מזווית אחרת. נתמיד לפחות לזמן מה עד שנבין אם הגישה החדשה עוזרת לנו או מפריעה. הרעיון הכללי הוא להפוך את האימון לחלק אינטגרלי מהחיים, למקור הנאה בלתי נדלה, לכלי עבודה אולטימטיבי ואפילו למטרה בפני עצמה. כשזה קורה, אין לנו ברירה אלא ליהפך לנגנים טובים יותר והשיפור לעולם אינו נגמר.

רשימת המאמרים

מומלץ מאוד לקרוא אותם לפני הסדר. בתחתית כל מאמר יש קישור למאמר הבא.
אשמח מאוד אם תשאירו תגובה ;-)

  1. אימון 5 הדקות
  2. על מה להתאמן באימון תופים?
  3. איך להתאמן באימון התופים?
  4. הנחיות לאימון תופים איכותי – חלק א’
  5. הנחיות לאימון תופים איכותי – חלק ב’
  6. טיפים לאימון תופים

השאירו תגובה