על מה להתאמן באימון התופים?

איפה מתחילים?

לאחר שהגענו למצב בו אימון התופים הוא חלק מהשגרה השבועית כדאי להקדיש זמן מה לשאלה – על מה להתאמן?

האפשרויות לבניית אימון הן אינסופיות: תרגילי טכניקה, עבודת קואורדינציה, מיומנויות קריאה, פיתוח שמיעה ושליטה בסגנונות שונים, ועל כל נושא מתודות וגישות שונות רבות כמספר המתאמנים בהן. קיימות כמובן מוסכמות מסוימות בנוגע לנושאים חשובים, לסגנונות ויכולות ש”כל מתופף חייב לדעת”, לספרים חשובים ומקצבים ספציפיים שמרכיבים את “ספר ההדרכה” למתופף הסט המערבי – רשימת היסודות למשל, מקצבים נפוצים כמו רוק, פאנק וסווינג ומספר קומבינציות ידיים/רגליים שנדמה כי אין מתופף שלא מכיר.

כל זה טוב ויפה אך יכול להיות מגביל באופן מסוים – האם היכולות שפיתחנו באמת יעזרו לנו במשימה שאנו רוצים למלא? האם הבאנו בחשבון את המצבים בהם ניתקל והיכולות הנדרשות כדי לצלוח אותם בכיף ויצירתיות? מה בנוגע ליצירת סגנון ייחודי לנו – יכול להיות שעיסוק אך ורק בתכנים המקובלים יביא אותנו לסוג של קיבעון מוזיקלי?

לאן תרצו להגיע?

האימון על כלי נגינה צורך זמן יקר ומאמץ רב – כדאי למלא אותו בתבונה בתוכן שחשוב לנו ולשם כך כדאי לחשוב טוב מהו התוכן הזה. שאלה מנחה שהתשובה עליה יכולה לפתור את רוב התהיות היא “לאיפה אנו מעוניינים להגיע”?

כמו בכל מסע, קביעת היעד הסופי ובדיקת השטח בין נקודת ההתחלה והסוף יבטיחו דרך מהירה וקלה ככל האפשר.במקרה שלנו היעד יכול להיות – “רמת נגינה מקצועית וגבוהה שתאפשר לי לעבוד כנגן מקצועי בכל הפקה שלא תבוא” או “הכרה מעמיקה של סגנון ספציפי שתבטיח לי מקום טוב בסצינה המוזיקלית העוסקת בו”.

טוב לקחת כמה דקות ולדמיין את עצמכם כפי שתרצו להיות לאחר הרבה מאוד אימונים מוצלחים. כמובן שהדרך לעולם לא נגמרת ותמיד יש מה ללמוד, אך מותר לסמן נקודות ציון רצויות, לדוגמא, 5 שנים מעכשיו. אילו כלים יידרשו לכם במקום בו הגעתם אליו?

סטיב גד

Steve Gadd הוא בין מתופפי האולפן
הטובים והמוקלטים ביותר

אם בחרתם בקריירת הקלטות אולפנים למשל, אפשר למנות את היכולות הבאות:

  • רמה טכנית טובה ומעלה
  • דיוק מטרונומי גבוה במיוחד
  • שליטה במכניקה של מערכת התופים ליצירת הכיוון והסאונד הרצויים
  • יכולות אנושיות טובות בעבודה עם צוות ומפיק

הפריט האחרון למשל, אינו נלמד בדרך כלל במהלך שיעורי תופים אך חשוב בצורה קריטית לנגני הפקות. הנגן המדהים ביותר ייכשל בעבודה אם לא יידע לשים את רצונותיו ודעותיו בצד לאחר שהמפיק או האמן התעקשו על מקצב שלדעת המתופף לא נשמע טוב. במצב שכזה הדבר המקצועי לעשות הוא לשים את האגו בצד ולזרום עם מי ששכר אותנו לעבודה. עד כמה שהדבר נשמע מוזר- גם על כך אפשר להתאמן!

 

מתופף פאנק Chuck Biscuits

Chuck Biscuits – מתופף הרכבי הפאנק
D.O.A. ,Circle Jerks ו-Black Flag

בדוגמה אחרת ניקח נגן בלהקת פאנק-רוק. בסיטואציה כזאת נוכל למצוא את היכולות הבאות:

  • כוח, סיבולת ומהירות גבוהה מאוד
  • נגינה אנרגטית מאוד ודחיפה בלתי פוסקת קדימה
  • היכרות טובה עם “אוצר המילים” של הסגנון – המקצבים, ה-Tempo, מבני שירים וכו”
  • נכונות ומוכנות “לטבוע” בתוך עולם הצלילים, ההשפעות והדעות המלוות את סגנון החיים הכרוך בנגינה בלהקת פאנק

גם פה יש התייחסות לעניין ששיעורי התופים אינם מכסים אך חשוב מאוד להשקיע בו זמן – ביקור בהופעות, היכרות עם היוצרים האחרים בסביבה, יצירת קשרים חברתיים והחלפת דעות – כל אלה חשובים מאוד לנגן “סצינה” בכל סגנון.

חשוב לציין שמותר ואף רצוי לשבור את הכללים הנ”ל- העולם צריך גם נגני הפקות פרועים ופאנקיסטים שהתמחו בקריאת תווים ונגינת מקצבי סלסה.

טוב להיעזר במורה שנמצא במקום אליו נרצה להגיע – כזה שמכיר טוב את השבילים, את הפניות ואת החלקים המאתגרים בדרך – בין מוזיקאים ידועים בעולם יש לא מעט שהמשיכו את דרכם של מוריהם בנישה ספציפית מאוד, כמעט כמו מתלמדים בעסק שקיבלו לידיהם בסופו של דבר את האחריות על העסק עצמו.

תנאי השטח באימון תופים

עוד נקודת התייחסות חשובה היא תשומת הלב לתנאים בשטח. ספורטאי שיתכונן למירוץ שטח – כדאי שיעשה זאת בשטח ולא על מסלול ריצה מסודר, האימון מתפקד בתור הדמיה למצב האמת. דוגמה טובה לכך היא פתיחת האימון עליה אני ממליץ בחום – מספר דקות של נגינה חופשית, יצירתית ומהנה ככל האפשר.

ההגיון אומר קודם כל נתחמם, נביא את הגוף והמוח למצב אופטימלי ורק אז ננגן. המצב בשטח אומר “עוד 5 דקות הלהקה שלפניכם יורדת, יש לכם 10 דקות ל-Soundcheck ומתחילים”!

מלבד מצבים מלחיצים יש המון הזדמנויות נהדרות לנגינה ספונטנית עם אנשים (ג”אם סשנים למשל) שיכולות להתפספס בגלל חוסר מוכנות לנגינה בכל זמן ועל כך בדיוק יש לנו הזדמנות להתאמן כשאנו פותחים בנגינה חופשית ללא חימום.

מלבד התנאי הזה יש עוד תנאים שראוי להתייחס אליהם – מי שנגינה מול קהל רב מפחידה אותו, טוב שינסה לעשות זאת כמה שאפשר – מול חברים בתחילה, מול קהלים קטנים יותר, עד שהעניין מתורגל ומוכר. מי שמנגן על מערכות גרועות במועדונים קטנים אולי כדאי שיתאמן על מערכת זולה וגרועה.

בכל מצב ולכל מטרה, חשוב מאוד לזכור בשביל מה אנו מתאמנים – כדי לנגן טוב! מלכודת ידועה מאוד היא הפיכת האימון למטרה עצמה, כך נקברים עמוק יותר ויותר בחדר האימונים ולעתים רחוקות בלבד מגיחים החוצה. לכן חשוב להדגיש – מוזיקה קודם! אם הוזמנתם לנגן עם חברים, וותרו על אימון באותו יום – הנגינה חשובה פי כמה.

תוכנית אימונים

בניית תכנית אימונים אינה דבר פשוט ונסמכת לא מעט על ניסיון וטעיה, אך התהליך יכול להיות מרתק ולהביא איתו תובנות לא צפויות למי שמשקיע בו מעט זמן ומחשבה. כדי שלא נצא בהרגשה ערטילאית לגמרי, אצרף את הפורמט שלי לאימון – הזכרתי אותו במאמר הקודם ואנסה לפרט מעט יותר כדי שיוכל לשמש תבנית לכל חומר שתרצו לשפוך לתוכו.

אימון 5 החלקים

חלק א’: נגינה חופשית

בחלק זה מומלץ לשבת רגע בשקט, להתמקם על המערכת ולמצוא את המקום הפיזי והמנטלי שבוא ננסה להישאר במשך זמן האימון. כשמתחילים לנגן כדאי לשים דגש על עניין אחד במיוחד – הנאה. מה שזה לא יהיה – שיהיה כיף ונעים לאוזן. אין טעם לנסות את המקצב המסובך שעדיין לא הבנו או לנסות לנגן במהירות הגבוהה ביותר – זה פשוט לא יקרה ולא הכי בריא כשהשרירים עדיין קרים. במקום- תנו לידיים לשוטט על התופים או נגנו לפי מנגינה או מקצב שהתנגן בראש במשך היום. תנו לעצמכם ללכת לאיבוד במשך כמה דקות או עד שמשעמם לכם ובא לעבור לדבר הבא.

חלק ב’: טכניקת ידיים

יסודות, שליטה, מהירות ודיוק – כל אחד לפי רמתו ומומלץ על פד איכותי כדי להבטיח תשומת לב להתנהגות הידיים והמקלות ולסאונד המופק.

חלק ג’: קריאה

כל עוד אנחנו על הפד, לא מזיק לקרוא דף או שניים. כמובן שאפשר וכדאי לתרגל קריאת תווים גם בחלקי האימון האחרים.

חלק ד’: תנועה על המערכת

כשהידיים והראש מסודרים אפשר להתחיל לאתגר את כל הגוף – טכניקת רגליים, שילובי ידיים-רגליים, תנועה וקואורדינציה על הסט. כדאי לעבוד בהדרגה ולהגיע למאמץ קל עד שמורגשת התחממות נעימה בשרירים. כמובן (ולא רק בחלק זה) מומלץ לעבוד עם מטרונום ולשים לב להתקדמות משבוע לשבוע.

חלק ה’: רפרטואר/תוכן

עד עכשיו התאמנו על “איך”, עכשיו הגיע הזמן להתאמן על “מה” – מקצבים, שירים, מעברים מעניינים, סולואים – כל אוצר המילים שאנו בונים לעצמינו.

סיכום ומעקב

איך שלא יראה האימון, חשוב לשים לב למספר גורמים ולשנות במידת הצורך את הפורמט – האם כיף לנו במהלך האימון? האם הוא משרת את המטרות שלשמן בנינו אותו? האם ההתקדמות משביעת רצון?

טוב לעצור מידי פעם ולשים לב מה המצב ומה השתנה מאז פעם שעברה שביצענו בדיקה כזו – בדיקה שבועית, חודשית, שנתית. על היומית אפשר לוותר – יום הוא לא זמן מספיק לשינוי אמיתי לקרות.

השאירו תגובה