נגינה על תופים עם מטרונום

מה זה מטרונום ולמה הוא חשוב

מטרונום מכני

מטרונום מכני עם מטוטלת

מטרונום, בעיניי מוזיקאיים רבים הוא אחד מכלי העבודה החשובים ביותר לנגנים בכלל ולמתופפים בפרט. מכשירי המטרונום המקוריים התבססו על מטוטלת בעלת משקולת מתכווננת – כשהמשקולת מורמת הקצב אטי יותר ומתגבר במהירות ככל שמורידים אותה. העיצוב הישן החזיק שנים רבות ועדיין אפשר למצוא מכשירים כאלה פה ושם.

כיום רוב המטרונומים הם דיגיטליים – טווח המהירויות שלהם גדול יותר, הם מדויקים יותר ומציעים אופציות כיוון סאונד וחוזק צליל. חלקם מכשירים מיועדים מפלסטיק וחלקם אפליקיישן בדף אינטרנט או על מסך אייפון. לא משנה באיזו צורה, המטרונום מספק מוצר יקר ערך – קצב מושלם.

נגינה על תופים עם מטרונום
המבקרים (ויש כאלה) טוענים שהקצב המושלם איננו טבעי ולא קשור לחוויה המוזיקלית האנושית ולפיכך עדיף לא “להתקלקל” ממנו ובאמת באסכולות מסוימות משתמשים פחות במטרונום – במוזיקה עממית למשל, שם אחד מהאמצעים האמנותיים הנפוצים הוא האטה או האצה של הקצב.

בסגנונות מודרניים לעומת זאת, הפך המטרונום לכלי חובה, בדרך כלל בדמות ערוץ קליק באוזניות. המתופף צריך להתאים את עצמו אליו בדיוק מושלם באולפן ההקלטות ובהופעות חיות בהן מחשב הוא אחד מכלי הנגינה. מה שלא יהיה הסגנון ודרך העבודה, מומלץ לקחת את המטרונום בשביל מה שהוא – כלי עזר.

 

מטרונום ומהירות נגינה

במוסיקה, מהירות הנגינה נקראת “טמפו” (Tempo). יחידות המדידה של Tempo נקראות Beats Per Minute, או בקיצור BPM. זהו מספר המציין כמה פעימות (Beats) יש בדקה. ניתן לקבוע איזה סוג תו (רבע, שמינית…) יקבל את ה-Beat. בדרך כלל, מעל התיבה הראשונה של תווים כתובים ניתן לראות “סימון מטרונום” (mm – Metronome Marking). לדוגמא 95 bpm, שזה 95 פעימות לדקה, או במקרה הנ”ל 95 רבעים בדקה, יסומן כך:

סימון מהירות במטרונום

סימון מהירות במטרונום (95 רבעים בדקה)

עבודה עם במטרונום בתופים

עבודה נכונה עם מטרונום תבטיח הכרות מעמיקה עם עולם המהירויות (BPM – Beats Per Minute) ותחדד את תשומת הלב לשינויים קלים – למעלה או למטה מהקצב המקורי. כך אפשר להשתמש בשליטה הקצבית כדי לדחוף את הקצב קדימה או אחורה כשצריך ואפילו לחקות נגינה מרושלת מבחינה קצבית כשהמוזיקה דורשת אפקט שכזה.

טיפ: רוצים להתחיל להתאמן עם מטרונום ואין לכם? ישנן אפליקציות מטרונום להורדה חינם לכל סמארטפון. במחשב האישי, בקרו באתר Metronome Online.

טיפים לעבודה יעילה עם מטרונום

  • לעבודה עם פד מומלץ לרכוש מטרונום קטן (כזה שתמיד אפשר לקחת בתיק עם פד וזוג מקלות), כשהסאונד המופק מזכיר יותר נקישת ממקל ופחות צלצול פעמון – כך מתקבלת חוויה מעניינת של “העלמת” הקליק כשהמכה מדויקת לגמרי.
  • לעבודה עם מערכת מומלץ להשתמש בסאונד מציק פחות – כזה שמותאם לעבודה עם אזניות.
  • חשוב מאוד! יש לנקוט בזהירות רבה בזמן נגינה עם אזניות ומטרונום – ראו כללי זהירות לשמירה על האוזניים.
  • מומלץ להשקיע זמן מסוים בעבודה מרוכזת עם מטרונום אך לא מזיק אף פעם להפעיל אותו במהלך האימונים השוטפים – כמעט כל תרגיל טכני יתייצב ויתחדד מעבודת קצב מדויקת.
  • מלבד שמיניות ושש עשריות, אפשר להתאמן על חלוקות זמנים מסובכות יותר בין מכה למכה (5, 7, 9…) ולהתאמן על מעבר בין החלוקות השונות.
  • מקורות קצב מדויקים יכולים להחליף את הסאונד המטרונום היבש – רוב האלבומים המופצים כיום מדויקים לגמרי מבחינת קצבית ויכולים להעניק ליווי כיפי לאימון טכני.
  • במהלך היום אפשר למצוא המוני מטרונומים סביבנו- איתות של מכונית, טפטוף מים, מכונות קולניות באתרי בניה- על כל אלה אפשר לשיר מקצבים, להקיש באצבעות, לתופף על ההגה וליצור מוזיקה בכל זמן ומקום

מילה זריזה על בטיחות אוזניים

לפני שניכנס בהרחבה לנושא כולל הפחדות, אזהרות ועובדות מדעיות מוכחות, ובשביל כל מי שאין לו כח לקרוא הרבה – הנה מספר טיפים זריזים לשמירה על האוזניים והשמיעה:

  • אל תנגנו בלי הגנה לאורך זמן!
  • אל תנגנו בלי הגנה לאורך זמן!
  • אל תנגנו בלי הגנה לאורך זמן!
  • לפני שמשקיעים באטמי סיליקון משוכללים, אפשר לרכוש בכל בית מרקחת אטמי ספוג צהובים מסוג E.A.R. דלגו על אטמי שעווה או סיליקון לא מקצועיים. אטמי הספוג הצהובים מעולים וזולים ובאים בקופסת קרטון קטנה בצבעי כחול/לבן.
  • אזניות איטום הן אופציה מעולה וזמינה – אפשר למצוא ברוב חנויות כלי עבודה. גם הזולות עושות את העבודה אך מומלץ לחפש אזניות של חברת Peltor – הן האיכותיות ביותר ואין הרבה הבדל במחיר.
  • פלייבק או מטרונום רק בשילוב איטום – אטמי ספוג ועליהם אזניות רגילות או אזניות איטום עם אזניות מוזיקה קטנות מושחלות בתוכן (כאלה כמו של אייפוד).

כאמור, האופציות המקצועיות יפורטו במאמר המורחב אך עד אז שמרו מכל משמר על האוזניים בעת נגינה ועבודה עם מטרונום – הן חשובות הרבה יותר מידיים מהירות ודאבל-באס מפציץ.

השאירו תגובה