תיפוף רגאיי

תיפוף רגאיי מתחלק לשלושה סוגי מקצבים עיקריים: Rockers, One Drop ו-Steppers. חשוב לציין, שלמרות שתפקיד ההיי במקצבים אלה לרוב מנוגן בשמיניות או שש-עשריות, ה-Feel של המקצבים אינו “ישר” לגמרי – יש לרגאיי Feel קצת “ג’אזי”, על גבול ה-Swing או Shuffle. זהו סימון ההיכר של הסגנון. בנוסף, אחד מהמאפיינים הבולטים של סגנון הרגאיי הוא הדגש על ה-Off Beat, כלומר ה-and של כל רבע. ניתן לשמוע זאת בבירור בתפקיד הגיטרה. לעיתים קרובות מתופפי רגאיי מדגישים גם הם את ה-Off Beat על ידי מכה מודגשת או פתיחת היי הט.

וואן דרופ One Drop

Carlton Barret

Carlton Barret, המתופף האגדי של בוב מארלי

מצקב ה-One Drop הוא הפופולארי מבין השלוש, עד כדי כך שהפך לשם נרדף לתיפוף רגאיי. מקצב זה, המנוגן לרוב ב-4/4, שם דגש על ה-2 ו-4 על ידי מכת סנר או מכת Cross-Stick על הסנר ביחד עם מכת באס. הרבע הראשון (ה-One) וכמו כן השלישי “ריקים” לגמרי, חוץ ממכת היי הט – משהו לא כל כך רגיל במוסיקה פופולארית. מכאן השם One Drop – “הפלת האחד”.

Carlton Barrett, המתופף של Bob Marley, עשה שימוש רב במקצב, בגרסאות שונות. ניתן לשמוע דוגמא למקצב זה בשירים של One Drop” Bob Marley” ו-“Them Belly Full But We Hungry“. בדוגמא הבאה, תפקיד ההיי הט הוא בשמיניות, אך גם מקובל מאוד ברגאיי לנגן תפקיד זה שש-עשריות, כפי שמתופף Sly Dunbar מנגן בשיר “Right Time” של Mighty Diamonds.

 

הנה דוגמא למקצב One Drop פשוט. מומלץ להקשיב לשירי רגאיי כדי להבין ולהפנים את ה-Feel שהמקצב הזה מנוגן בו.

מצקב One Drop פשוט

מצקב One Drop פשוט

רוקרס Rockers

המקצב השני, Rockers, שם דגש על הרבעים 1 ו-3, בנוסף ל-2 ו-4. דגש זה בא לידי ביטוי בדרך כלל במכת באס. הדגש ב-2 ו-4 הוא על הסנר. בעצם זהו מקצב רוק בבסיסו, אך ב-Feel של רגאיי. מתופף הרגאיי האגדי, Sly Dunbar, נחשב לחלוץ מקצב ה-Rockers. ניתן לשמוע אותו מנגן גרסה של מקצב זה בשיר “Right Time” של The Mighty Diamonds. עוד דוגמא למצקב ה-Rockers ניתן לשמוע בשיר “Night Nurse” של Gregory Isaacs.

סטפרס Steppers

מקצב ה-Steppers, כמו ה-Rockers, שם דגש על כל הרבעים ולעיתים גם על כל השמיניות. דגש זה בא לידי ביטוי בתוף באס. דוגמא מעולה למקצב זה ניתן לשמuע בשירים “Exodus” של Bob Marley ו-“Red, Gold and Green” של Burning Spear. שם נרדף למקצב זה הוא Four on the Floor, ממש כמו הקונספט בתיפוף ג’אז – ארבע על הרצפה (תוף באס).

הנה המקצב הבסיסי של השיר Exodus של Bob Marley:

Exodus - Bob Marley

המעברים ברגאיי אינם מסתיימים על ה-One עם מצילת Crash כמו בדרך כלל, אלא במקומות אחרים, למשל על ה-and של 4 עם Rimshot על תוף הסנר.

מתופפי רגאיי מומלצים

השאירו תגובה

אודות המחבר

יניב וינר
מתופף ומייסד ראש תוף

מנגן על תופים רוב שנות חיי בשביל הכיף. הכיף הזה הוביל אותי להצטרף לפרויקט שירים מבית השחי. ב-2010 הקמתי את מגזין התופים האינטרנטי ראש תוף, גם בשביל הכיף, כדי שיהיה אתר למתופפים בישראל עם תוכן עשיר, חומר לימודי וסולואים של Jojo Mayer.

אולי תאהבו גם