תיפוף רגאיי

דרג את הפוסט

תיפוף רגאיי מתחלק לשלושה סוגי מקצבים עיקריים: Rockers, One Drop ו-Steppers. חשוב לציין, שלמרות שתפקיד ההיי במקצבים אלה לרוב מנוגן בשמיניות או שש-עשריות, ה-Feel של המקצבים אינו “ישר” לגמרי – יש לרגאיי Feel קצת “ג’אזי”, על גבול ה-Swing או Shuffle. זהו סימון ההיכר של הסגנון. בנוסף, אחד מהמאפיינים הבולטים של סגנון הרגאיי הוא הדגש על ה-Off Beat, כלומר ה-and של כל רבע. ניתן לשמוע זאת בבירור בתפקיד הגיטרה. לעיתים קרובות מתופפי רגאיי מדגישים גם הם את ה-Off Beat על ידי מכה מודגשת או פתיחת היי הט.

וואן דרופ One Drop

Carlton Barret

Carlton Barret, המתופף האגדי של בוב מארלי

מצקב ה-One Drop הוא הפופולארי מבין השלוש, עד כדי כך שהפך לשם נרדף לתיפוף רגאיי. מקצב זה, המנוגן לרוב ב-4/4, שם דגש על ה-2 ו-4 על ידי מכת סנר או מכת Cross-Stick על הסנר ביחד עם מכת באס. הרבע הראשון (ה-One) וכמו כן השלישי “ריקים” לגמרי, חוץ ממכת היי הט – משהו לא כל כך רגיל במוסיקה פופולארית. מכאן השם One Drop – “הפלת האחד”.

Carlton Barrett, המתופף של Bob Marley, עשה שימוש רב במקצב, בגרסאות שונות. ניתן לשמוע דוגמא למקצב זה בשירים של One Drop” Bob Marley” ו-“Them Belly Full But We Hungry“. בדוגמא הבאה, תפקיד ההיי הט הוא בשמיניות, אך גם מקובל מאוד ברגאיי לנגן תפקיד זה שש-עשריות, כפי שמתופף Sly Dunbar מנגן בשיר “Right Time” של Mighty Diamonds.

 

הנה דוגמא למקצב One Drop פשוט. מומלץ להקשיב לשירי רגאיי כדי להבין ולהפנים את ה-Feel שהמקצב הזה מנוגן בו.

מצקב One Drop פשוט

מצקב One Drop פשוט

רוקרס Rockers

המקצב השני, Rockers, שם דגש על הרבעים 1 ו-3, בנוסף ל-2 ו-4. דגש זה בא לידי ביטוי בדרך כלל במכת באס. הדגש ב-2 ו-4 הוא על הסנר. בעצם זהו מקצב רוק בבסיסו, אך ב-Feel של רגאיי. מתופף הרגאיי האגדי, Sly Dunbar, נחשב לחלוץ מקצב ה-Rockers. ניתן לשמוע אותו מנגן גרסה של מקצב זה בשיר “Right Time” של The Mighty Diamonds. עוד דוגמא למצקב ה-Rockers ניתן לשמוע בשיר “Night Nurse” של Gregory Isaacs.

סטפרס Steppers

מקצב ה-Steppers, כמו ה-Rockers, שם דגש על כל הרבעים ולעיתים גם על כל השמיניות. דגש זה בא לידי ביטוי בתוף באס. דוגמא מעולה למקצב זה ניתן לשמuע בשירים “Exodus” של Bob Marley ו-“Red, Gold and Green” של Burning Spear. שם נרדף למקצב זה הוא Four on the Floor, ממש כמו הקונספט בתיפוף ג’אז – ארבע על הרצפה (תוף באס).

הנה המקצב הבסיסי של השיר Exodus של Bob Marley:

Exodus - Bob Marley

המעברים ברגאיי אינם מסתיימים על ה-One עם מצילת Crash כמו בדרך כלל, אלא במקומות אחרים, למשל על ה-and של 4 עם Rimshot על תוף הסנר.

מתופפי רגאיי מומלצים

השאירו תגובה