יסודות הטכניקה בתופים

יסודות הם קצבים בסיסיים, המהווים, כשמם, את אבני היסוד של הנגינה בתופים וכלי הקשה. לרוב אלה מנוגנים עם הידיים, אך מומלץ בחום להתאמן על היסודות הבסיסיים גם עם הרגליים. כמו כן, ניתן לשלב ידיים עם רגליים באימון היסודות. המקצבים שאנו מנגנים הם לרוב שילובים של יסודות שונים.

אתר Vic Firth הוא מקור מומלץ מאוד ליסודות. הוא מכיל את כל 40 היסודות הסטנדרטיים בליווי תווים, דוגמאות אודיו במהירויות שונות וסרטוני וידאו. בנוסף ישנם שני ספרי חובה לכל מתופף, המבוססים ברובם על יסודות ומספקים אינסוף אפשרויות אימון של הידיים ורגליים, על הפד או על התופים: Stick Control של George L. Stone ו-Syncopation של Ted Reed. אלה ספרים זולים יחסית (50 – 60 ש”ח) ומומלץ לעבוד איתם בכל רמת נגינה. ארגון המתופפים Percussive Arts Society הכין 2 עמודים להדפסה המכילים את כל 40 היסודות הסטנדרטיים:

קובץ להורדה (PDF, 145KB)

טיפים לאימון יסודות יעיל

  • אימון יסודות נעשה בדרך כלל על פד אימונים, עם מטרונום.
  • המטרונום משעמם? נסו אימון יסודות בליווי מוסיקה.
  • להקפיד להתאמן על היסודות גם על מערכת התופים וכך למצוא מקצבים יצרתיים בעזרתם.
  • גיוון חשוב מאוד באימון יסודות. דוגמא מעולה ומאתגרת לגיוון: שירת Clave כנגד נגינת היסודות.
  • מומלץ להכניס רמות דינאמיקה שונות אל תוך אימון היסודות, בנוסף למהירויות שונות.
  • לא מומלץ להתחיל לאט, להגביר מהירות, להאט… צורת אימון זו לעיתים מפתחת קצב לא מדויק. כדאי להישאר על מהירות אחת וכל פעם להפסיק ולכוון את המטרונום כשרוצים להחליף מהירות.

ספרים מומלצים לפיתוח טכניקה


Syncopation - Ted Reed
Progressive Steps to Syncopation – Ted Reed
הספר הקלאסי Syncopation הוא אחד הספרים הטובים ביותר לפיתוח מיומנויות קריאת תווים בתופים. הספר כולל מספר רב של תרגילים המכסים את יסודות הקריאה, דגשים ותרגילי קצב מתקדמים. למתופפים מתקדמים ישנם דרכים רבות לשילוב תרגילי הספר במקצבים ומעברים, לפיתוח Groove.


Stick Control
Stick Control – George L. Stone

 

השאירו תגובה