הנחיות לאימון תופים איכותי – חלק א’

את ההנחיות להלן נסו להתאים לסוג האימון הספציפי שאליו אתם מכוונים – כדאי לתרגל כל נושא בנפרד על פני תקופה של שבוע לפחות. אין מה למהר, בניית הרגלים טובים היא נכס לכל החיים.

הנאה

מוזר אולי לשים את המילה הזאת בראש הרשימה. לאחר שדיברנו על משמעת, עקביות, סדר והתמדה ויישמנו את האיכויות האלו לאורך זמן באימונים אינטנסיביים, אולי אז נוכל להרשות לעצמינו ליהנות מפירות העבודה הקשה?

בהחלט לא – אין חשוב בעיני מאלמנט ההנאה והכיף שבאימון. אחרי הכל, אנו עוסקים במוזיקה – אחד מהעיסוקים המהנים והמרגשים ביותר במסגרת החוויה האנושית. איך נוכל לגרום הנאה למאזינים אם לא נהנה בעצמינו מכל התהליך ללא הפרדה בין השלבים השונים.

Joey Baron

Joey Baron, מנגן תופים בהרכבים של John Zorn,
לא מוריד את החיוך מפניו לשניה.


כמובן שניהנה מההופעות ומהנגינה היצירתית עם אנשים או לבד אך כדאי גם ליהנות מההכנות – האימונים, החזרות, בדיקות הסאונד, האימונים ואפילו סחיבת הציוד הכבד! (הנאה מאתגרת, אין מה לומר)

בעיני רבים הנאה אינה דבר שניתן לייצר אותו. או שהיא שם או שלא, אך אם נביא בחשבון את האלמנטים הפסיכולוגיים הקשורים לתחושת ההנאה נראה שיש בכוחנו לייצר אותה רק אם נירגע ונרשה לעצמינו להרגיש את מגוון התחושות המלוות את העשייה ברגע נתון. פעולה קשה יכולה להפך למהנה אם רק תהיה לנו המוטיבציה הנכונה לראות אותה ככזאת – אם נרשה לעצמנו לחוות אותה כחיובית ונתרכז ביתרונות שאנו מפיקים ממנה.

מלבד היתרון הברור של הפיכת זמן האימון לכיף יש בהנאה גורם מבורך נוסף – היא מייצרת ריכוז מושלם לכל סוג של עשייה, וכשנהנים לא חושבים על שום דבר מלבד האלמנט המהנה. אימון ונגינה בראש שקט ללא מחשבות מציקות ולא קשורות ייהפכו לאיכותיים יותר באופן מיידי.

תרגיל

שבו ליד תוף כלשהו ואחזו במקל אחד בלבד.

שימו לב למגע של העץ ביד, לצורת האחיזה וההרגשה הכללית של הגוף והנשימה. אם צריך לארגן את היציבה כדי שתהיה משוחררת ונעימה יותר עשו זאת וחזרו לשים לב למקל.

עכשיו הזמן להרים לאט את כף היד ולעצור למעלה. שימו לב למתיחה הקלה של שרירי כף היד והרפו כמה שאפשר. אחזו את המקל למעלה במצב מנוחה מספר שניות. שחררו את היד ותנו למקל ליפול אל התוף. שימו לב לכל התחושות בעת המכה – לרעידה הקלה בכף היד והזרוע, לצליל, אם יושבים ליד תוף גדול אז לרעידה המורגשת בגוף מעוצמת גלי הקול.

כדאי לשים לב להד המתמשך ולתת לצליל לגווע מעצמו עד לשקט מוחלט.

לאחר מספר שניות של שקט אפשר להתחיל סיבוב נוסף.

סביר שבמהלך התרגול תמצאו לפחות אלמנט נעים אחד – התרכזו בו והעצימו אותו עד כמה שאפשר. תנו לתחושת ההנאה לעטוף אתכם וחזרו על התנועה לאט ובתשומת לב.

לאחר תרגול קבוע מתחיל התהליך לקרות מלבד ולא רק בזמן תרגול מודע. במיוחד חשוב ליישם אותו בחלקים הפחות מהנים של האימון – קריאת תווים בשביל חלק, תרגול טכניקת ידיים בשביל אחרים – גם מאלה אפשר להפיק הנאה ועל ידי כך להעצים את האפקטיביות שלהם.

תשומת לב

כבר בתרגיל הקודם נדרשנו להרבה תשומת לב וכדאי להמשיך בתרגול ולכלול את נקודת המוצא של תשומת הלב בכל דבר שנעשה.

נחיצותה של תשומת הלב נראית ברורה מאליה. ראשית חכמה לראות מה יש עוד לפני שמתקנים ומשפרים ואפילו אם לא יודעים בוודאות כיצד לשפר. כדאי לדעת בדיוק איפה מונחת כל אצבע על המקל, כיצד רצות העיניים על התווים, עד כמה עמוק אנו נושמים בזמן מאמץ. תשומת הלב תביא איתה היכרות מעמיקה יותר עם החומר הנלמד וראיה של פרטים רבים ודקים יותר. כשהראיה משתפרת מגיעות גם תובנות שיכולות להביא לשיפור.

לפעמים העניין פשוט ומיידי הרבה יותר. לא פעם קרה שבמקום לתקן תלמיד על חוסר דיוק בנגינה פשוט ביקשתי לחזור על אותה התנועה ללא שינוי אך הפעם להביט ביד או הרגל הבעייתית. כוונתי הייתה להסב את תשומת הלב לבעיה אך כשתשומת הלב כבר היתה שם הביצוע הפך למדויק ולא נשאר על מה לעבוד.

תרגיל

שימו לב לדבר אחד בלבד במשך דקה.

אפשר בכל מקום ובכל זמן ולשים לב לכל דבר מסוים – כל עוד תשומת הלב שם האימון קורה אבל ננסה להתרכז בנגינה.

במהלך האימון ביחרו באלמנט תיפוף אחד ובלי לנסות לשנות או לשפר שימו לב לכל הפרטים שבו. אם בחרתם בנגינת שמיניות על ההיי-הט שימו לב לצליל, לקפיצת המקל, לאחיזה, לדיוק בקצב, לחופשיות התנועה של היד, אפילו להיי-הט עצמו – למראה המצילות, לגובה על הסטנד, למידת הלחץ של הרגל על הפדל. דקה שלמה בלי לחשוב על שום דבר אחר.אם במקרה יש מחשבות (ויהיו – אלא אם אתם נזירי זן מתקדמים ביותר ואולי גם אז) לא נורא, החזירו את תשומת הלב למקום והמשיכו – לא חשובה ההצלחה, חשוב התירגול!

שלבים מתקדמים יותר כוללים את התמונה הגדולה – כל הגפיים וכל התופים, החדר מסביב והאנשים שבו אם יש, הסאונד המופק, מנח הגוף והנשימה. בקיצור, כל החוויה כולה.

דרך אגב, לתרגול הזה קוראים מדיטציה ולעניות דעתי אין מדובר כלל בתרגול רוחני אלא בתרגול פיזי לגמרי של מכלול הגוף והמוח על מנת להשיג שליטה מנטלית גבוהה ועשייה איכותית של כל מה שנרצה לעסוק בו.

השאירו תגובה