מבוא לדינמיקה בנגינה על תופים

דינמיקה – מהי?

המושג דינמיקה בתיפוף מתייחס לווליום ולעוצמה שאנו מוציאים מהקולות השונים שיש ברשותנו, כלומר התופים, המצילות ושאר כלי ההקשה. דינמיקה הופכת את נגינתנו על תופים למעניינת, אנושית ומרגשת יותר. מערכת התופים מורכבת מחלקים שונים, ולכל אחד מהתופים והמצילות צליל וטווח דינמי (טווח ווליום) ייחודי. שליטה בדינמיקה מאפשרת לנו, כמתופפים, להתבטא טוב יותר ביחס לנגינה בווליום לא משתנה (ובדרך כלל גבוה), על ידי בניית מקצבים ומעברים ייחודים בעזרת שילוב של דינמיקה בסגנון הנגינה האישי שלנו.

יסודות וסימונים בדינמיקה

 

שינויי דינמיקה יחסיים

שינויי דינמיקה מצוניים על צ”ארטים ותווים כתובים באמצעות סימוני דינמיקה. סימונים אלה, המופיעים מתחת לחמשה, הם קיצורים של שמות רמות הדינמיקה (באיטלקית) ומופיעים כאותיות.

דינמיקה במוסיקה

רמה דינמית גובה ראש המקל מהתוף זווית בין מקל לתוף
f – ff 25 – 40 ס”מ סביב ה-90 מעלות
mp – mf 10 – 25 ס”מ סביב ה-45 מעלות
p – pp 3 – 10 ס”מ סביב ה-20 מעלות

 

שינויי דינמיקה פתאומיים

שינויים דינמיקה אלה חלים רק על תו אחד או על מספר מצומצם של תווים. השינוי הדינמי אינו חל באופן הדרגתי, אלא בפתאומיות ללא קשר לרמת הדינמיקה המנוגנת באותו רגע, אך ביחס אליה. למטה שלושה שינויי דינמיקה פתאומיים שכיחים מאוד בנגינה על תופים.

סימני  דינמיקה מיוחדים

שינויי דינמיקה הדרגתיים

ישנם שינויים דינמיים המתרחשים באופן הדרגתי על פני תיבה, מספר תיבות או מספר תווים. סימונים אלה נראים כמו האות האנגלית “וי” שוכבת. כשנקודת המפגש בצד שמאל, הסימון מורה על הגברת העוצמה באופן הדרגתי. כשנקודת המפגש בצד ימין, הסימון מורה על החלשת העוצמה באופן הדרגתי. ראו תמונה מתחת להמחשה ושמות הסימונים.

שינויי דינמיקה הדרגתיים

דינמיקה על מערכת התופים

ישנם דרכים רבות לנגן על התופים והמצילות השונות תוך שילוב של דינמיקה. חוץ ממעבר מודע בין רמות הדינמיקה השונות בעת הנגינה, ישנם טכניקות וצורות נגינה דינמיות. נסקור את הטכניקות והצלילים הדינמיים על חלקיה השונים של מערכת התופים:

תוף סנר

רים שוט (Rim Shot) – מכה על תוף הסנר המורכבת מפגיעה בו-זמנית של המקל בעור התוף ובחישוק הברזל. הרים שוט הינה מכה בעלת צליל עוצמתי, חד ומודגש. הרים שוט מיושם בדרך כלל בסגנונות רועשים כמו רוק כבד, למשל, במכות על תוף הסנר על ה-2 ו-4.

קרוס סטיק (Cross Stick) – מכה זו נקראת לעיתים גם “רים קליק”. המקל מוחזק הפוך, כשראש המקל במרחק 5-7 ס”מ מהחישוק. היד מונחת על עור הסנר ואוטמת קצת הצלילו. המכה מבוצעת על ידי פגיעה של תחתית המקל בחישוק.

Cross Stick

תו מודגש (Accented Note) – מכה חזקה יותר ממכה רגילה. שכיחה מאוד ב-2 ו-4 של מקבצבים. בסגנונות חזקים כמו רוק כבד, מכות אלו לעיתים מנוגנות כ-Rim Shot.

תו חלש (Ghost Note) – על הסנר, זוהי מכה ממש, ממש חלשה, כמו ליטוף קל. מתופפים רבים מתארים Ghost Note כמכה שהיא מורגשת יותר ממה שהיא נשמעת. במכה זו, המקל נמצא בגובה מקסימיל של 3 – 5 ס”מ ואז נוגע בעור הסנר. מכות Ghost Note מעולים למילוי מקצבים בין הדגשים השונים, למשל בשש-עשריות, או בחלקי 32 על ידי דאבלים מהירים. ראו למטה דוגמא למקצב רוק המשלב Ghost Notes ומכות מודגשות. חשוב להקפיד לשמור על הבדל דינמי ברור בין המכות הרגילות, המכות המודגשות וה-Ghost Notes. דוגמאות מעולות ניתן לשמוע בתיפוף של Clyde Stubblefield עם James Brown.

מקצב רוק עם Ghost Notes ומכות מודגשות

מקצב רוק עם Ghost Notes ומכות מודגשות (Accents)

תוף באס

עקב למטה (Heel Down) – נגינה על תוף הבאס כשכף הרגל נמצאת על הפדל עם העקב למטה (ראו תמונה למטה). מקור ה”מכה” הוא בקרסול, המופעל על ידי שריר התאומים (השריר בחלקה האחורי של הרגל מתחת לברך). טכניקה זו מאפשרת נגינה יותר חלשה ומקנה יותר שליטה בנגינה של תוף הבאס. מתאימה מאוד לתיתוף ג”אז וסגנונות שקטים. בנוסף, טכניקה זו מחזקת את שרירי הרגל.

עקב למטה (Heel Down)

עקב למעלה (Heel Up) – טכניקה זו מאפשרת נגינה חזקה ועוצמתית יותר מטכניקת עקב למטה, כי היא משלבת את הרגל כולה. נגינה על תוף הבאס עם עקב למעלה מתבצעת כשחלקה הקדמי של כף הרגל (הבהונות) נמצא על הפדל והעקב למעלה באוויר (ראו תמונה למטה). מקור ה”מכה” הוא בקרסול בשילוב הירך והרגל כולה. לא מומלץ להוריד את כף הרגל מהפדל – כדאי שתמיד יהיה קשר בין חלקו העליון של הפדל לחלקה הקדמי של כף הרגל. “טעות” נפוצה בטכניקת עקב למעלה היא השארת ה-Beater מוצמד לעור תוף הבאס – כדאי לשחרר ולא להשאיר את ה-Beater על העור אחרי המכה. טכניקה זו קצת קשה למתחילים, לכן מומלץ מאוד לקבל הדרכה נכונה ממורה לתופים.

עקב למעלה (Heel Up)

השאירו תגובה