הסטוריה

Grandmaster Flash

כשרובנו חושבים על מוסיקת ראפ או היפ-הופ, אנחנו בדרך לא חושבים על תופים, אם כי סגנון זה מבוסס בעיקר על קצב. שורשי נטועים עמוק במוסיקת ה-Fאנק וה-Soul של שנות השבעים של המאה הקודמת. ה-DJ במסיבות שכונה היה לעיתים “מבודד” מקצב תופים משיר אחד בזמן שמשיהו היה שר שיר אחר (או מאלתר). כך נולד ה”סימפול” (Sampling). משם הדרך הייתה קצרה לפיתוח טכניקות DJ שונות כגון Scratching ו-Beat Mixing, אותן הביאו לקהל הרחב DJ-ים כגון Grandmaster Flash, Jam Master Jay, Kurtis Blow ועוד.

 

בשלב מאוחר יותר, החלו מפיקי היפ-הופ לשלב מכונות תופים וסינטסייזרים. צלילי התופים וכלי ההקשה של מכונות התופים, בעיקר Roland TR-808 ו-Alesis SR-16, הפכו לקלאסיים בעולם ההיפ-הופ ועיצבו את הסאונד שלו במהלך ההסטוריה. כיוון התופים “החיים” באלבומי היפ-הופ לעיתים מבוסס על צלילים אלו. בגלל השימוש הרב במכונות תופים, מצקבי היפ-הופ הם בדרך כלל קבועים וחוזרים על עצמם (כמעט) ללא שינוי. מכאן, כשאנו ניגשים לתופף שיר/מקצב היפ-הופ, החוק הראשון הוא לחזור על אותו מקצב פעם אחר פעם, ללא הפיתוי לשינויים, בקצב מושלם.

הנה כמה מהמקצבים המסומפלים ביותר במוסיקת היפ-הופ:

  • Amen Brother של The Winstons איתם תיפף Gregory C. Coleman
  • Funky Drummer של James Brown (מהאלבום In The Jungle Groove) בו מתופף Clyde Stubblefield
  • Apache של Incredible Bongo Band (מהאלבום Bongo Rock)
  • Impeach the President של The Honey Drippers
  • It’s a New Day של Skull Snaps
  • חשוב להתייחס להרכבי ה-Fאנק Parliament ו-Funkadelic, ש-Dr. Dre הצליח לקחות את המקצבים ותפקידי הבאס שלהם כל כך טוב (יש האומרים שמה שהוא עשה נשמע יותר טוב מהמקור) וכך נולד ה-G-Funk.

תיפוף היפ-הופ על מערכת תופים

Questlove

Questlove, המתופף של הרכב ההיפ-הופ The Roots

כשאומרים לי תיפוף היפ-הופ, השם הראשון שקופץ לי לראש הוא Ahmir Thompson (או בכינויו Questlove) – המתופף של הרכב ההיפ-הופ The Roots. ייחודו של הרכב זה שהוא מורכב לא רק מ-DJ ו-MC (ראפר), אלא מנגנים אמיתיים – תופים, באס, גיטרה, קלידים, סקסופון. הסאונד ש-Questlove יוצר מאוד מזכיר מכונת תופים, אך אין להתבלבל – מה שנשמע באלבומים של The Roots הוא מתופף אמיתי. כפי שנאמר לעיל, המקצב בשירי היפ-הופ לא משתנה וחוזר על עצמו. הוא מהווה את הבסיס הקצבי לראפר או כפי ש-Questlove אמר זאת – “תפקידי כמתופף הוא לפרוס את השטיח האדום”.

לפי גישה זו, אנו מבינים למה מקצבים ההיפ-הופ אינם עמוסים במכות/תווים – כדי לתת לקצב לנשום ולאפשר ל-MC להתבטא כפי שהוא רוצה, מבחינה קצבית. בנוסף, כשמקשבים למתופפי היפ-הופ כמו Questlove, מבחינים שכמעט אין מעברים עמוסים מאוד. עוד נקודה חשובה במקצבי היפ-הופ היא ה-Feel. מקצבי תופים בהיפ-הופ הם לרוב איפשהו בין Feel של Swing ל-Straight.

מתופפי היפ-הופ מומלצים

תיפוף היפ-הופ – דוגמאות ותווים

The Next Movement - The Roots

The Next Movement – The Roots

 

How Many Mics - The Fugees

How Many Mics – The Fugees

 

Gz and Hustlas - Snoop Dogg

Gz and Hustlas – Snoop Dogg

השאירו תגובה

אודות המחבר

מתופף ומייסד ראש תוף

מנגן על תופים רוב שנות חיי בשביל הכיף. הכיף הזה הוביל אותי להצטרף לפרויקט שירים מבית השחי. ב-2010 הקמתי את מגזין התופים האינטרנטי ראש תוף, גם בשביל הכיף, כדי שיהיה אתר למתופפים בישראל עם תוכן עשיר, חומר לימודי וסולואים של Jojo Mayer.

אולי תאהבו גם