תיפוף במשקלים אי-זוגיים

אין משהו יותר מפחיד מהלא נודע. אצל מתופפים, הלא נודע בא לידי ביטוי לרוב במקשלים אי-זוגיים, או באנגלית Odd Time Signatures. למילה Odd יש שני פירושים – הראשון אי-זוגי, והשני מוזר ומשונה. אין מילה המתארת קצבים (הנקראים גם משקלים) אי-זוגיים טוב יותר. מלבד היותם אי-זוגיים, הם תמיד נשמעים משונה – תיבות נשמעות ארוכות מדי, או לחילופין קצרות מדי. רוב הניגינה שלנו מבוססת של קצב של 4/4, לפעמים אפילו 3/4 או 6/8. כשאנו מתבקשים לנגן בקצב אי-זוגי, למשל 5/4, ברוב המקרים הזיעה מתחילה לטפטף. הנה דוגמא לשיר בכמה בקצבים אי-זוגיים:

“כמו פתגם” – קודה (אייל עמיר ורע לבנת מ-Project RnL)
בית ב-5/4 ופזמון ב-7/4

 

השלב הראשון כשאנו ניגשים ללמידת קצבים אי-זוגיים היא קו חשיבה פשוט. הכוונה היא פירוק הקצב ל”מנות קטנות”, המקלות על תהליך ההבנה. מנות קטנות אלה הן קבוצות של 2 ו-3. לדוגמא, קצב של 7/4, מתפרק ל-2+2+3, כלומר 2/4, 2/4 ו-3/4. תהיתם תמיד למה הקצב בשיר Money של Pink Floyd נשמע קצת מוזר? נסו להקשיב לו שוב, תוך שיטת הפירוק למנות קטנות.

בנוסף, חשוב מאוד להיחשף לקצבים אי-זוגיים כמה שיותר, כדי לעזור למוחנו “לספוג” אותם בצורה יעילה. אצל רובנו 90%, אם לא יותר, ממה שאנו שומעים הם בקצב של 4/4. רוצים ללמוד לנגן ב-5/4? אין בעיה – השלב הראשון הוא להתחיל להקשיב לשירים ב-5. כשניגשים לקצב חדש השלב הראשון הוא תמיד להיחשף ולהקשיב לקצב זה. בכל קטגוריה של קצב אי-זוגי יינתנו דוגמאות של שירים באותם קצבים בסגנונות שונים. אז, יאללה, בואו נצא לדרך. תבחרו משקל מהרשימה למטה.

משקלים אי-זוגיים “פופולריים”

השאירו תגובה