מבוא לתיפוף ג’אז

Max Roach

מתופף הג’אז האגדי Max Roach

לא ניתן להגדיר תיפוף ג’אז בהגדרה אחת, כפי שאת סגנון הג’אז לא ניתן להגדיר כך. תיפוף ג’אז, כפי שנשמע היום, הוא פרי ההתפתחות של הסגון הג’אז במאה שנים האחרונות. לא אתן כאן את הסטוריית הג’אז, אך חשוב להתייחס לשלל “התת-סגנונות”: Fusion, Hard Bop, Swing, Bebop, Dixieland/New Orleans Jazz, Ragtime ועוד. חובה להקשיב לסגנונות השונים ולהבין מה מייחד כל אחד. אי אפשר ללמוד לנגן ג’אז מאתר אינטרנט או ספר בלבד, למרות שאלה מקורות לימוד משלימים מעולים. מקור הלימוד הטוב ביותר הוא המוסיקה עצמה.

סווינג Swing

אנו נסקור מספר מקצבים “סטנדרטיים” בעלי ה-Feel שרוב סגנונות הג’אז מבוססים עליו. קצב הג’אז מבוסס על רבעים (לרוב ארבעה רבעים) עם תת-חלוקה (Subdivision) של טריאולות (Triplets) או שמיניות/שש-עשריות. קצב זה הוא הבסיס למקצבי הג’אז השונים, והוא נקרא Swing.

Swing סווינג

ספרים מומלצים ללימוד תיפוף ג’אז


Art of Bop Drumming
The Art of Bop Drumming – John Riley
המורה ללימוד תיפוף ג’אז – ג’ון ריילי – מציג ספר מעולה ללימוד סגנון הג’אז המהפכני, Bop. יש בספר משהו לכולם, מתחילים ומתקדמים כאחד. ג’ון עובר על תרגילי סווינג, בניית סולואים, מברשות וצ’ארטים של סטנדרטים מעולם הג’אז. התרגילים מתקדמים באופן זורם מהרמה הבסיסית ביותר ועד לתרגילים מתקדמים. הספר מלווה בדיסק המכיל דוגמאות של תרגילים וקטעים ללא תופים לאימון.


Advanced Techniques for the Modern Drummer
Advanced Techniques For The Modern Drummer – Jim Chapin
אחד הספרים הקלאסיים בלימוד תופים! נכתב עלי ידי אבי “קורדינציית הג’אז” ג’ים צ’פין, ספר זה הוא תנ”ך הקורדינציה של מתופפים. המון תרגילים המשלבים את כל ארבעת הגפיים, ותורמים לפיתוח עצמאות ותלות הדדית. הספר שם דגש על סווינג ומפתח את ה-Four Way Coordinaiton הדרוש בג’אז. ספר חובה לכל המעוניין ללמוד לנגן ג’אז. מתאים לרמה בינונית ולמתקדמים.

 

מתופפי ג’אז מומלצים

  • Jack DeJohnetteMiles Davis, Freddie Hubbard, Keith Jarrett, Sonny Rollins
  • Elvin JonesJohn Coltrane, Charles Mingus, Joe Farrell
  • Tony WilliamsMiles Davis, Chet Baker, Eric Dolphy
  • Joe MorelloDave Brubeck, Gary Burton
  • Max RoachCharlie Parker, Miles Davis, Duke Ellington, Thelonious Monk, Charles Mingus, Sonny Rollins
  • Danny Gottlieb Jeff Berlin, Gary Burton, Stan Getz, Pat Metheny, Gil Evans, Bobby McFerrin, Eddie Gomez

 

השאירו תגובה

אודות המחבר

מתופף ומייסד ראש תוף

מנגן על תופים רוב שנות חיי בשביל הכיף. הכיף הזה הוביל אותי להצטרף לפרויקט שירים מבית השחי. ב-2010 הקמתי את מגזין התופים האינטרנטי ראש תוף, גם בשביל הכיף, כדי שיהיה אתר למתופפים בישראל עם תוכן עשיר, חומר לימודי וסולואים של Jojo Mayer.

אולי תאהבו גם