תיפוף לינארי Linear Drumming

מבוא לתיפוף לינארי

לעיתים, הרבה מאיתנו מתופפים באופן לינארי מבלי לדעת. סוג התיפוף הזה הינו יותר שכיח ממה שאנו חושבים. בכל פעם שאנו מכים בתוף או במצילה עם יד או רגל אחת, מבלי להכות בשום דבר אחר, אנו מתופפים באופן לינארי. באופן פשוט יותר – אין מכות סימולטנוית: למשל, כשיד ימין מכה, היא מכה לבד, ולא יחד עם יד שמאל או רגל כלשהי.

כשזה בא טבעי, לרוב אנו לא מודעים לכך. כשאנו חושבים על תיפוף לינארי, במיוחד בשלבי הלימוד הראשונים, זה מרגיש מוזר קצת וחסר גרוב. ברגע שהאסימון נופל, זה נהיה קונספט ממש כיף ומגניב. בנוסף, תיפוף לינארי תורם המון לעצמאות (Independence) ולתלות-הדדית (Interdependence) בין הגפיים.

בדרך כלל כשאנחנו מנגנים מקצב, אנו מנגנים קצב קבוע וחוזר על אותה מצילה (Ostinato), לרוב על ההיי-הט או הרייד. כנגד קצב זה, אנו מנגנים את תפקיד הסנר ותוך הבאס. בשלב מסוים אנו משתעממים ומחפשים דרך שונות “לתבל” את הגרוב. כאן היופי בתיפוף לינארי. תיפוף מסוג זה יכול להוות גיוון מעניין למקצבים “הסטנדרטיים”.

איך לומדים תיפוף לינארי?

שלב ראשון – עדיף להתחיל ללמוד תיפוף לינארי איפה שמתחילים ללמוד תיפוף – במקצבים פשוטים. קחו למשל מקצב רוק פשוט (דוגמא מס’ 1) ב-4/4: היי הט בשמיניות, סנר על 2 ו-4 ותוף באס במקומות ה”סטנדרטיים”.

תיפוף לינארי - שלב 1

דוגמא מס’ 1 – מקצב רוק פשוט

שלב שני – לאחר שהושגה שליטה מלאה במקצב, נוריד את תפקיד ההיי הט ונשאר עם סנר ובאס בלבד. מפני שאין כאן מכות של סנר ובאס ביחד (Unison), כבר קיבלנו מקצב לינארי.

תיפוף לינארי - שלב 2

דוגמא מס’ 2 – מקצב לינראי ללא מצילות

שלב שלישי – השלב הבא הוא להוסיף מכות היי הט בשמיניות “הריקות”, אלה שאין בהן מכת סנר או באס. בדוגמא מס’ 3 שמיניות אלה הן ה-and של 2, של 3 ושל 4. זהו מקצב לינראי הנבנה מתוך מקצב רגיל. מטעמי נוחות קריאה, תפקיד הבאס חובר למעלה לתפקידי הסנר והיי הט.

תיפוף לינארי - שלב 3

דוגמא מס’ 3 – מקצב לינראי עם היי הט בשמיניות ה”פנויות”

שלב רביעי – בשלב האחרון מתחילים להיות יצירתיים. ניתן להוסיף היי הט (או כל מצילה, תוף או כלי הקשה אחר לצורך העניין) היכן שרוצים, כל עוד אין שם מכת של תוף או מצילה אחרת. בדוגמא מס’ 4 הוספנו מכות היי הט בכמה שש-עשרות “פנויות” במקצב.

תיפוף לינארי - שלב 4

דוגמא מס’ 4 – מקצב לינראי “יצירתי”

שלבים אלה מהווים דרך פשוטה מאוד ללמוד ולבנות מקצבים לינאריים מתוך המקצבים שאנו כבר יודעים, ומכאן אנחנו מוגבלים רק על ידי הידע שלנו. תארו לעצמכם כמה מקצבים לינאריים אתם יכולים לבנות… עבודה שיטתית ואימון עקבי יסייעו לכם ליישם תיפוף לינארי בנגינה שלכם על תופים.

השאירו תגובה