ביקורת על הספר New Breed


New Breed

בין הקלאסיקות של עולם התיפוף – New Breed של Gary Chester תופס את אחד ממקומות הכבוד בתור מתודת הקואורדינציה האולטימטיבית – למרות שיש לציין את ספרו המעולה של ג’ים צ’פין Advanced Techniques for the Modern Drummer בתור תחילתה של דרך המחשבה המאפיינת גם את New Breed.

המתודה המוצגת בספר גאונית בפשטותה ומציעה תרגול יצירתי ואפקטיבי החל מרמה מתקדמת מעט ועד לקצה גבול היכולת האנושית – הכל תלוי ביצירתיות האישית בעבודה.

הרעיון פשוט: ניקח מקצב וננגן אותו בשלוש גפיים בלבד – שתי ידיים ורגל שמאל, למשל.

 

לאחר שלמדנו את המקצב בעל פה, נדפדף מספר עמודים קדימה לדף שלם של מנגינה כתובה בתווים וננסה לנגן ברגל ימין (במקרה הספציפי הזה) כשרגל שמאל והידיים מנגנות את המקצב בתור ליווי. עם כל תיבה שעוברת נוצרות ווריאציות חדשות לאותו המקצב ורעיונות מוזיקליים מעניינים באים לאוויר העולם.

מבנה הספר פשוט וקולח וקל מאוד להבין את סגנון המחשבה של צ’סטר לאחר שנכנסים לעניינים. בעמודי הספר הראשונים ניתן למצוא 39 מקצבים פשוטים יותר או פחות, אך כולם מאוד מונוטוניים ומנוגנים ב-3 גפיים בלבד כשחלוקת התפקידים משתנה – כל קבוצת מקצבים משאירה גפה אחרת חופשיה לנגן.

מיד בהמשך מופיעים 10 עמודי תווים המורכבים מ-5 קבוצות, שכל זוג עמודים מציע רמה חדשה של קריאה ונגינה מהקל אל הקשה. המנגינות חכמות מאוד בהתפתחות הרעיונית ומספקות סרגל מאמצים הדרגתי בלי לאבד מהמוזיקליות והכיף בנגינה – כל עמוד מתפקד כיצירה מוזיקלית בפני עצמה או “אטיוד”.

ההתחלה לא קלה ולפעמים מייאשת – לוקח זמן עד שלומדים להפריד בין חלקי המוח האחראיים על הפעילויות השונות, הליווי המונוטוני מחד וזרימת הנגינה מנגד. אך ברגע שהעניין מסתדר מתגלה עולם אפשרויות מדהים ומהנה והפירות לא מאחרים לבוא עם העבודה על הספר – אימון נכון יבטיח שיפור במישורים טכניים ויצירתיים רבים.

ניתן להוסיף לכתוב עוד סדרת מאמרים על הספר והעבודה איתו אך עדיף בהרבה לרכוש ולהתחיל לעבוד – מומלץ מאוד בעזרת מורה אלא אם צברתם וותק יפה של שנים ואתם מסוגלים להתמודד עם המשימה לבדכם.

טיפ חשוב: הספר נפתח במספר עמודים כתובים שהוסיף גארי צ’סטר על נושאים שנראו לו חשובים – אל תדלגו עליהם! גם אם אינכם נהנים יותר מדי לקרוא הקדמות באנגלית – השקיעו את המאמץ ולמדו היטב את הנושאים. החומר הכתוב שם קריטי לעבודה עם הספר ולנגינת מוזיקה בכלל. חשוב במיוחד נושא השירה בזמן הנגינה – חווית האימון על New Breed מקבלת מימד עמוק ואפקטיבי בהרבה בצורה זו.


לחצו כאן כדי לרכוש את הספר New Breed דרך Amazon

השאירו תגובה