הנחיות לאימון תופים איכותי – חלק ב’

שאיפה מתמדת למצוינות ושיפור באימון תופים

שאיפה למצוינותזהו אחד ההרגלים החשובים ביותר שאוכל להמליץ עליהם ולא רק בנוגע לנגינה. ברגע שאנו הופכים את החיפוש אחר השיפור למהנה, אין גבול לכיף שאפשר להפיק ממנו ומהתגליות שהוא יוצר וכמובן שככלי עבודה אין טוב ממנו כדי לקרב אותנו למטרות שהצבנו לעצמינו ולפקוח את עינינו לאלה שעוד לא דמיינו אפילו.

התהליך דומה לזה של ממציא או מפתח מוצר שמתחיל עם רעיון והופך אותו לאט למציאות תוך בניית דגמים ואבי טיפוס – כל דגם מגשים עוד יישום במוצר ומציג בעיות חדשות הדורשות פיתרון. עצם העשייה, הבניה והשימוש ב”מוצר” עוזרים למפתח להבין את היתרונות והחסרונות הטמונים בו ואת הצדדים הדורשים שיפור.

תרגיל

שבו בנוח והתחילו לנגן One Stroke Roll במהירות רגועה – תווי שש עשריות על מהירות 60-80 bpm לדוגמה. בחרתי בכוונה בתרגיל הבסיסי ביותר שקיים אך אפשר כמובן ליישם את דרך האימון על כל דבר שנתאמן עליו.

עכשיו קחו מספר רגעים כדי לשים לב למה שאתם עושים. איך זה נשמע? האם הקצב יציב? האם המקלות מייצרים סאונד דומה או שאפשר לשמוע בבירור שני צלילים שונים? האם אנו שומרים על אופי נגינה דומה לאורך זמן או שמהר מאוד המקצב נעשה מהיר/איטי/חזק/חלש יותר?

זה הזמן לחלק את המודעות לשניים. זה דורש קצת אימון אבל מאוד מעניין ומועיל כיכולת בפני עצמה – החלק הראשון עושה את הפעולה והחלק השני צופה בה.קשה עד בלתי אפשרי לקלוט באופן מיידי את כל מה שיש לשים לב אליו ולכן מומלץ לעבור על כל גורם בנפרד – להשקיע דקה או שתיים, לשפר את מה שדורש שיפור ולהמשיך הלאה תוך שמירה על ההישגים שהשגנו עד כה.

מספר נקודות לדוגמה:

  • סאונד
  • תנועה נכונה מבחינה טכנית
  • שחרור גופני- ישיבה נעימה וסימטרית
  • נשימה משוחררת
  • דיוק בביצוע המוזיקלי

וכמובן, כל תרגול ספציפי גורר את מטרותיו – גרוב, אנרגיה גבוהה כשצריך, זרימה – נסו לחשוב מה המטרה הסופית והנקודות החשובות לבדיקה ושיפור כבר יציגו את עצמן.

צפייה אובייקטיווית בכל מה שאנו עושים היא אחד הכלים החשובים לעבודה על יכולות מכל סוג. לרוב האנשים יש נטייה טבעית “לצבוע” את מה שהם עושים בצבעים חיוביים או שליליים מידי, תלוי בבנאדם ובאופי החיבור שלו/שלה למציאות.

לא בהכרח כל מה שאנו עושים הוא מעולה או גרוע. כדאי לנסות לראות אותו כמות שהוא, ללא שיפוט. אם התוצאה לא טובה, נשפר אותה, אם היא מצוינת – נקפיד לשמור על אותה רמה. בכל מקרה המסקנה תגרום לנו לנגן טוב יותר כך שאין שום צורך להכניס רגשות של תסכול במידה ואיננו שבעי רצון.

נקודה זו חשובה מאוד בעיני – החלק שבכם המתפקד כצופה יעבוד בצורה הטובה ביותר אם ימנע מ”נזיפות”, גם אם הדברים עדיין לא זורמים בצורה החלקה ביותר, תסכול ועצבים בוודאי לא יעזרו ויכולים לגרום לפעמים להפסקת האימון והרגשה רעה. עדיפה בהרבה העבודה האיטית והבטוחה תוך סבלנות והבנה שכל שיפור כרוך בתהליך וכדאי שניתן לתהליך את הזמן הנחוץ לו.

מילה קטנה של אזהרה לפני סיום: אין צורך לקחת את איסטרטגיית השיפור המתמיד בצורה טוטאלית מידי. לקפדנים שבינינו הייתי ממליץ להחליט מראש על פרקי זמן לעבודה מסוג זה. לפעמים טוב פשוט לשחרר ולא לחשוב יותר מידי על מה שעושים – גם זו דרך מעולה להתקדם ויש לה את היתרונות שלה ביצירת אינטואיציה בריאה ותנועה משוחררת וטבעית – הכל במידה.

השאירו תגובה