מבוא והגדרה

פירוש המושג Matched Grip הינו “אחיזה תואמת”. ניתן להבין מהגדרה זו כי שתי הידיים אוחזות במקלות התופים בדיוק באותה צורה, להבדיל מאחיזה מסורתית (או Traditional Grip) בה יד שמאל אוחזת במקל באופן שונה מימין. מקור אחיזת Matched Grip בכלי הקשה סימפוניים, כגון טימפאני וויברפון, עליהם מנגנים בעזרת Mallets באחיזה זו. לאחיזת Matched שלוש פוזיציות שונות, עליהם נפרט בהמשך: פוזיציה גרמנית, צרפתית ואמריקאית.

לכל אחת מהפוזיציות נקודת משען (Fulcrum) של המקל שונה. מומלץ להתייחס למקל כאל הארכה של הזרוע ובכך למנוע זווית ישרה בין המקל לזרוע. חשוב גם לשמור על אותה זווית בשתי הידיים. זווית שונה בכל יד יוצרת הבדלים בתנועת המקל וכתוצאה מזה גם בצליל המופק. בכל צורות האחיזה הבאות, ובנגינה בכלל חשוב לשמור על גב ישר ורפוי.

אחיזה בפוזיציה גרמנית Germanic Position

פוזיציה זו של Matched Grip הינה פוזיציה שכיחה מאוד בקרב מתופפים רבים. היא מאפשרת עוצמה, שליטה ותנועה נוחה סביב מערכת התופים. בפוזיציה זו, כף היד פונה למטה ומקבילה לתוף או למשטח הנגינה. נקדות המשען של המקל היא בין הכרית העליוניה של האגודל למפרק הראשון (הקרוב לקצה האצבע) של האבצע המורה. אחיזה גרמנית עם נקודת משען זו נקראת לעיתים Control Grip. המקל מונח באופן טבעי בצורה אלכסונית בכף היד ושלושת האצבעות הנותרות מחבקות ותומכות במקל התופים באופן רפוי, ולא לוחצות על המקל. 2-3 סנטימטרים של החלק התחתון של המקל “יוצאים” מכף היד באזור הבשרני בין המרפק ותחתית הזרת. אזור זה משמש כסופג זעזועים בעת הנגינה. פרק כף היד הוא המניע ומזיז את המקל. באחיזה זו המרפקים “תלויים” ליד הגוף האופן רפוי. בנוסף, צורת אחיזה זו הינה הבסיס

נקודת משען נוספת ונוחה מאוד לאחיזה זו היא בין הכרית הראשונה של האגודל לכרית השניה של האמה (האצבע האמצעית). הזרת והקמיצה תומכות במקל בזמן שהאצבע המורה מונחת עליו בצורה רפויה. אחיזה גרמנית עם נקודת משען זו נקראת לעיתים Power Grip, מכיוון שהיא מאפשרת נגינה עוצמתית נוחה.

אחיזה בפוזיציה צרפתית French Position

באחיזה צרפתית, כפות הידיים מקבילות ומופנות אחת כלפי השניה, כשנקודת המשען הינה בין הכרית העליוניה של האגודל למפרק הראשון (הקרוב לקצה האצבע) של האבצע המורה. שלושת האצבעות הנותרות (אמהף קמיצה וזרת) מזיזות את המקל ולא פרק כף היד כפי שתואר באחיזה בפוזיציה גרמנית. צורת אחיזה זו מעולה לתיפוף עדין ומהיר, מפני שהיא עושה שימוש בשרירים הקטנים אך מהירים של האצבעות. צורת אחיזה זו אינה יעילה לתיפוף חזק, הדורש שרירים חזקים וגדולים יותר כמו שרירי הזרוע ופרק כף היד.

אחיזה בפוזיציה אמריקאית American Position

אחיזה זו הינה אחיזת ביניים – בין גרמנית לצרפתית. כפות הידיים נמצאות בזווית של 45 מעלות (מהרצפה) ומאפשרת ניצול יעיל של מאפייני שתי צורות האחיזה הקודמות – פרק כף היד והאצבעות התורמים לטווח דינאמי רחב ומהירות.

השאירו תגובה