מרחובות ברזיל לסנטרל פארק: להקת הסמבה Olodum

שמעתם על העיר Salvador da Bahia? כנראה שלא, אלא אם כן טיילתם בברזיל. Salvador, שמה המקוצר של העיר, היא השלישית בגודלה בברזיל, ואף הייתה בירתה הקולוניאלית הראשונה כשהפורטוגזים ייסדו אותה ב-1549. אך העיר הזו, מוכרת יותר כבירת האושר של ברזיל בגלל מסיבות הרחוב שלה, בעיקר הקרנבל. זה לא במקרה – הקרנבל נולד ב-Salvador כמו גם מוסיקת הסמבה. אוכלוסיית העיר מורכבת בעיקר מאפרו-ברזילאיים שהשפיעו מאוד על עיצוב התרבות הברזילאית.

בקרנבל ב-Salvador משתתפות להקות הסמבה הטובות ביותר בברזיל, וכל שנה תמצאו שם בין כולם את להקת Olodum. הלהקה נוסדה על ידי אמן כלי ההקשה Neguinho do Samba ב-1979 כגוף תרבותי המציע לצעירים פעילויות תרבותיות כמו נגינה, ריקוד והפקות תאטרון. Olodum נחשבת לחלוצה בסגנון ה-Samba Reggae, המשלב סמבה ברזילאית עם Salsa, Reggae ו-Merengue מהאיים הקריביים. לכל הסגנונות האלה יש שורשים באפריקה, דבר שבולט מאוד בריקוד של חברי הלהקה.

הלהקה שיתפה פעולה עם גדולי המוסיקה בברזיל, וב-1987 הקליטה את אלבום הבכורה שלה והופיעה באירופה, דרום אמריקה ויפן. ב-1988 הקליטה Olodum עם Paul Simon את האלבום Rhythms of the Saints והופיעו איתו בכל העולם, כשהשיא היה בהופעה הקלאסית שלו ב-Central Park בניו יורק מול 750,000 אנשים ב-15 לאוגוסט, 1991. כמובן, Steve Gadd היה על התופים…

הצלחתה של Olodum העצימה בשנות התשעים עם קבלת פרסים שונים ברחבי העולם על כל תחומי הפעילות שלה. ב-1995 הופיעה הלקה בקליפ של השיר They Don’t Care About Us של MIchael Jackson. להקת Olodum גם השפיעה מאוד על סגנון המוסיקה באלבום Roots של להקת המטאל הברזיאלית Sepultura.

השאירו תגובה

תגובה אחת

  1. Eyal Ezra

    אגב ולהעשרה כללית:

    השם "אולודום" (Olodum) הוא קיצור לשם המלא "אולודמארה" ("Olodumare") המגיע מדת הסנטריה השולטת בקובה וברזיל.

    ה- Oludmare מידמה לאלוהים ככוח הבורא, היוצר והגוף העליון אשר מאציל סמכויות לכמה אליו מתחתיו.

    כל אל נושא תפקיד, ביניהם שמירה על גן-עדן, לחימה על הצדק, פוריות, אל הים וכולי.

    ובדומה לשורשיה המוסיקליים של דת הסנטריה כפי שנתפתחו במערב אפריקה (בעיקר ניגריה והרפובליקה של בנין), הסמבה התערבבה עם מוסיקת האיים (קובה, האיטי, הרפובליקה הדומיניקאנית ואיים נוספים) ויחדיו יצרו את ה"סמבה אולדום" (שאגב במשקל 2/4, בדיוק כמו המרנגה).