אני תלמיד לשעבר של דיויד ריץ’, כמו חברים רבים שלי בקהילת המתופפים בארץ. למדתי אצל דיויד בגילאי 17 – 22, במקומות שונים החל מהמרתף בחנות ד”ר דראם של יוסי בוזין (שם יצא לי גם לפגוש את שמיל ז”ל), החנות של זומרפלד בבן יהודה ועוד כמה מקומות שונים ומשונים בתל אביב. לדיויד מתודיקה מאורגנת ואחידה, אותה הוא מעביר עם המבטא האמריקאי הכבד שלו לכל תלמיד או תלמידה שעוברים אצלו, בלי קשר לגיל, סגנון מעודף וכו’.

בתור נער שהתעניין רק ברוק והיפ-הופ (זכור לי שהוא הזדעזע כשהראתי לו תמונה של Questlove), הגעתי לדיויד דרך המלצה של רן לב ארי, שהיה בעברו גם תלמיד של דיויד. בפעם הראשונה שפגשתי את דיויד, עמד לפני גבר מבוגר, ביד אחת אוחז מקטרת ובשניה בקבוק של גולדסטאר. היה לו קסם אישי נדיר, שהצליח להמיס ולהוריד לקרקע גם את המתופפים הכי גדולים. הושיב אותי על ארגז מתכת מצ’וקמק וביקש ממני להראות לו מה אני ידוע על הסט.

תוך זמן קצר דיויד עזר לי להיחשף, להעריך ולאהוב מגוון רחב של סגנונות ואמנים, החל מ-Charlie Parker ו-Dave Brubeck דרך Paul Simon ועד Bob Marley ו-Antônio Carlos Jobim. שלא נדבר על Salt Peanuts…

תחת הוראתו הבלתי מתפשרת, צלחתי ספרי תופים רבים, למשל Advanced Techniques for the Modern Drummer של Jim Chapin (זוכרים את הסולו הפסיכי בעמוד 45?) ו-Polyrhythmic Studies for Snare Drum של Fred Albright (ספר שגרם לי ולרבים כמוני לבכות כמו ילדה בת שלוש). דיויד גם שלף לי פעם צילום של ספר נדיר של סולואים של Joe Morello, שהיה בין הספרים הכיפים (והקשים!) שעשיתי. תרגילי סווינג בלי סוף, פאפא ג’ו ג’ונס, Killers, אלתורים בכל משקל אפשרי – מה שהופך את דיויד למורה כל כך מיוחד זה שהוא יודע לכוון את התלמידים שלו לאינטרפרטציה אישית גם כשכל אחד מקבל את אותם התרגילים בדיוק.

במהלך השנים שמעתי לא מעט אנשים שמתחו ביקורת שלילית על דיויד והשיטה שלו על כך שהוא לא מתייחס לדברים מסוימים בעולם לימוד התופים, אך לדעתי ההיפך הוא הנכון, זוהי דווקא גדולתו – בתור משכיל וסופר מוערך, דיויד שולח את תלמידיו לחקור, ללמוד לבד ובעיקר לחשוב ולפתח את עצמם.

השאירו תגובה

אודות המחבר

מתופף ומייסד ראש תוף

מנגן על תופים רוב שנות חיי בשביל הכיף. הכיף הזה הוביל אותי להצטרף לפרויקט שירים מבית השחי. ב-2010 הקמתי את מגזין התופים האינטרנטי ראש תוף, גם בשביל הכיף, כדי שיהיה אתר למתופפים בישראל עם תוכן עשיר, חומר לימודי וסולואים של Jojo Mayer.

אולי תאהבו גם

16 תגובות

  1. Michael Douck

    אחלה על הפירגון..דייויד הוא המורה העיקרי של המורה שלי בילדות ישראל קורנברג.והיה מאד מצחיק לשמוע את דיויד איתי בשיחה.אצל מי למדת?אני ישראל ק.ואצל מי למד ישראל? אני דייויד ריץ! ומי זה דייויד ריץ? אני לא יודע..ואז הוא קופץ..אני.

  2. אלכס גורשנין

    עשה בי מהפך שאני עוד לא קולט אותו בכלל וגרם לי להסתכל ולחשוב על הכלי מזווית אחרת של 360 מעלות. אין מילים.

  3. Israel Korenberg

    אני אהיה שם יחד עם הבן שלי אסף שהוא גם מורה לתיפוף,ועם הנכד שלי אורי בן ה-7 שהוא גם מתופף מלידה.

  4. יקי וחסיה קופ

    כפי שכבר הגבתי,אין תלמיד "לשעבר" אצל דייויד,אתה נשאר תמיד תלמיד…אפשר להתגרש מאישה אבל לא מדייויד,זה קעקוע נפשי תמידי ונהדר… סיפר כאן באחת התגובות מיכאל דואק (עפ"י ישראל קורנפלד) שדייויד שואל שאלות…בפתיחת השעור כאשר מתרגלים יסודות, דייויד כדי לשפר קואורדינציה שואל תוך כדי שאלות סתמיות כדי שהתלמיד יתרגל וידבר יחד מבלי להתבלבל…משאלות סתמיות על מספרי טלפון וכתובת הוא עובר לשאול על עצמו כמו: מי המורה הכי טוב וכד' כדי שכמובן התלמיד יידע ובעיקר כדי שדייויד עצמו לא ישכח…אגב, יש לו זכרון מעולה,חוברות שלמות בע"פ,כמה חייבים לו וכד' הבעיה היחידה זה הזמן,השעון שלו, יש בו 24 שעות אבל לא קשורות לשום שעון עולמי ידוע…הזמן עובד אצל דייויד לא להיפך…

  5. Dudi Modan

    איפה זה יערך ובאיזה תאריך ושעה בבקשה.