סדרת המעגלים – מעגל ראשון שלב 1

סדרת המעגלים היא אוסף תרגילי תנועה אנרגטיים לסט תופים המבוססת על פורמט קבוע המשתנה בצורה שיטתית לאורך זמן וחוזר בסופו של דבר לנקודת ההתחלה.

בכל אחד מתרגילי המעגלים קיימים מספר משתנים שאפשר להתאים בקלות לנושאים שנרצה להתאמן עליהם ולרמת הקושי שבה נרצה לתרגל. ברגע שמבינים את הרעיון המרכזי הופך המעגל לתרגיל “קוד פתוח” בעל אפשרויות בלתי מוגבלות לאימון מאתגר ומעניין.

חשוב להפנים בשלב ראשון את צורת התרגול הבסיסית ואת חלקי המעגל השונים, לאחר שנעשה זאת נעסוק באפשרויות לפיתוח ועיצוב אישי של התרגיל.

נתחיל מייד בדוגמה של המעגל הראשון והבסיסי ביותר כדי לקבל מושג על אופי התרגיל:

ניתן לחלק את המעגל לשלושה מרכיבים עיקריים:

  1. מקצב הבסיס – המנגינה הקבועה שתלווה אותנו לאורך כל המעגל. במקרה שלפנינו – One Stroke Roll בשש-עשריות, באס על כל רבע והי-הט על 2 ו-4.
    מעגלי קואורדינציה 1
  2. שלב – מושג זה מתייחס לתפקיד היד המלווה – במקרה הזה: יד שמאל. בדוגמה הראשונה יד שמאל מנגנת אך ורק על הסנר ולכן זהו שלב 1,בהמשך נראה כיצד המעבר לשלבים הבאים מעלה את רמת הקושי בצורה ניכרת. (אין צורך להתייחס לסעיף זה כרגע- חיזרו אליו כשנגיע לשלב 2).
  3. חלקתפקיד היד המובילה (ימין) עובר בדוגמה שלפנינו בין 7 חלקים שונים כשכל 4 תיבות משתנה התפקיד ע”י הוספה או החסרה של מספר התופים המעורבים:
    1. סנר
    2. סנר / טמטם
    3. סנר / טמטם / מצילה
    4. מצילה / פלור / סנר / טמטם *
    5. מצילה / פלור / סנר
    6. סנר / פלור
    7. סנר (חוזרים לתפקיד המקורי ומשלימים מעגל)

* את חלק 4 אני מעדיף להתחיל על המצילה במקום לחזור לסנר ולהתחיל משם כמו בשלושת החלקים הראשונים. אין לכך שום סיבה מתודית, אני פשוט מעדיף את המנגינה שמתקבלת מחלק 4 והלאה בצורה הזאת.

תירגול

בשלב זה אני ממליץ לעצור את הקריאה ולתרגל את המעגל – אין כמו עשייה פיזית כדי להבין רעיון!

טיפים לביצוע המעגל:

  • מומלץ לעבוד בנפרד על כל חלק.
  • כשמשלבים חלקים כדאי לעבוד בהדרגה: חלק ראשון, ראשון ושני, ראשון-שני-שלישי וכך הלאה.
  • מומלץ בחום לעבוד עם מטרונום. (אפשר לוותר עליו בזמן העבודה הראשונית אך ברגע שהתרגיל זורם להחזיר אותו לשימוש)
  • למרות שנראה שתרגילי המעגלים מתרכזים בידיים הובלת הקצב מגיעה מהרגליים! כדאי להשקיע זמן בפיתוח טכניקת רגליים טובה ורגועה ולשים לב לקצב נגינה יציב.

פוליריתמיקה

בחלקים 3 ו-5 ניתן לשמוע שתי תבניות עיקריות במקביל – המקצב הבסיסי נספר ב-4 וסדר התופים יוצר תבנית של 6 (או 3, תלוי איך סופרים). למי שעדיין לא מכיר, זהו מצב של “פוליריתמיקה” (בתרגום חופשי: “ריבוי מקצבים”), מספר משקלים בסיסיים מנוגנים יחד ויוצרים מצב של חוסר סימטריה זמנית. נגינת מקצבים פוליריתמים יכולה להיות מאתגרת בשלב ראשון אך יש בה המון יתרונות לימודיים וכששולטים בה היטב נפתחות לנו אפשרויות מוזיקליות מדהימות.

יתרונות בתירגול המעגלים

תרגילי המעגלים שייכים לסוג תרגול שאני מכנה: “Multi-Platform Exercise” – “תרגול מרובה רבדים”.

הרעיון הבסיסי הוא לאתגר את עצמינו בהרבה מישורים בו זמנית – שמירת קצב, קואורדינציה, דינמיקה וארטיקולציה, סיבולת שרירים, מוזיקליות וריכוז.

אפשר לומר שכמעט כל תרגיל נגינה דורש תשומת לב לכל הגורמים הללו אך לא תמיד אנו בהכרח מאתגרים את עצמינו בכל אחד מהם – בד”כ האתגר הוא ברובד אחד ובאחרים אנחנו מרשים לעצמינו להירגע מעט. לדוגמה- נגינה של מקצב פשוט מאוד על מטרונום שמנגן נקישה אחת פעם בארבע תיבות. יש כאן עבודת טיים מעולה שמשתמשת בתוכן פשוט לתירגול.

אין שום דבר רע בסוג כזה של עבודה, להיפך – הריכוז באלמנט אחד נותן תוצאות נהדרות וכדאי לשלב בין שתי הגישות.

בתרגילים מרובי-רבדים לעומת זאת אנו עוסקים בסוג של “ג’אגלינג” ונדרשים לכל טיפת ריכוז שיש לנו כדי לסיים את התרגיל. מסיבה זו תרגילי המעגלים קצובים במספר תיבות מוחלט מראש, כך אפשר לשפר את יכולתינו להישאר מרוכזים בביצוע משימה בלי לתת למחשבות לנדוד. תירגול כזה הופך לנגיש יותר כשידוע מראש שמשך זמן הריכוז לא גדול מדי.

כמו כן, ברמה הפרקטית, מעגלים מעניקים לנו את האפשרות לאימון מרוכז של הרבה נושאים על פני מעט זמן. כשאין פנאי לאימון ארוך מסיבה כזו או אחרת תמיד אפשר לפנות מספר דקות להשלמת מעגל. הדבר דומה לתרגילי כוח שדורשים מעורבות של הרבה קבוצות שרירים ומסיבה זו טובים כאימון יחיד למי שאין זמן לתרגילים נוספים.

השאירו תגובה

עשו לייק למגזין ראש תוף בפייסבוק!