תיפוף ג’אנגל ודראם אן בייס

מבוא וקצת הסטוריה של ג’אנגל ודראם אן בייס

סמפלר הוא שם כולל למגוון סגנונות אלקטרוניים ביסודם המאופיינים בטווח מהירות גבוה, מקצבים שבורים ומגוונים, באסים נמוכים במיוחד (סאבים) ושימוש בדגימות צליל (Samples) של דיבור, שירה, חלקי נגינה מקטעים מוכרים או מסרטים – בצורתם ה(יחסית) טבעית או עמוסים באפקטים.

את שורשי ה-Drum and Bass אפשר למצוא בבריטניה של תחילת שנות ה-90: תרבות הרייבים (מסיבות עצמאיות ובלתי חוקיות בד”כ) הולידה סאונד חדש במוזיקה אלקטרונית שהיה נסיוני ואנרגטי מאי פעם. המהירות עלתה והמוטיבים המוזיקליים קיבלו כיוון חד ועוקצני יותר מרגע לרגע. לאור ההתנכלות הגוברת והולכת של השלטונות הבריטיים למסיבות אלו, לא מפתיע שהכיוון הכללי הפך אפל וכועס יותר.

במקביל חלו באותה תקופה התפתחויות מעניינות בכלי הנגינה האלקטרוניים שאיפשרו משחקים חופשיים יותר במקורות סאונד קיימים: מכונות תופים וסינטיסייזרים במחירים סבירים, סמפלרים בעלי זמן דגימה גדול יותר, פטיפונים מקצועיים לתקליטנים ותחילת עידן תוכנות העריכה למחשב האישי פעלו ליצירת סגנון חדש ממש כמו שהסקסופון עשה בשביל ג’אז והגיטרה החשמלית בשביל רוק.

האב המייסד של הזרם הוא ללא ספק סגנון הג’אנגל – מוזיקה בעלת ניחוח ג’מייקני המגובה בבאס אלקטרוני כבד ובמקצבים בדאבל-טיים מעל מקצבי הרגאיי האיטיים. הג’אנגל עשה שימוש במקצבי תופים שנדגמו מתקליטי Fאנק וסול ישנים אשר נוגנו במהירות גבוהה דרך סמפלר שאיפשר גם לשחק עם המקצב, לחתוך אותו לדגימות קטנות יותר ולערוך אותו מחדש כדי ליצור מקצבים חדשים. המפורסם מכולם הוא כמובן ה-Amen Break, מקצב שנדגם מקטע של הרכב סול-Fאנק בשם The Winstons.

Drum and Bass היום

מרגע שנפרץ סכר המהירות (160bpm ומעלה) התחילו לצוץ סגנונות חדשים כמעט מידי חודש. אחד מהם – “דראם אנד בייס” – תיאר את הכיוון החופשי יותר שהשתמש במהירות ובאסטתיקה הקצבית ללא המחויבות לרגאיי, ובמקצבים פשוטים יותר. רק מאוחר יותר קיבל המושג את המשמעות הכוללת שאנו מכירים. מזה מספר שנים נמצא ה-Drum and Bass בדעיכה כסגנון אופנתי ונראה שחזר לתחומי האנדרגראונד ולקהילות המעריצים הנאמנים. ניתן לראות תחיה מחודשת לצלילי הג’אנגל המקורי והנוסטלגי ומצד שני נסיוניות מוגברת לכיוון האגרסיבי יותר של סגנונות כמו Breakcore ו-Raggacore.

המתופף Jojo Mayer

Live Drum and Bass בשילוב נגינה “חיה” על תופים

לצד היוצרים האלקטרונים הושפעו מהסגנון גם מספר לא מבוטל של נגנים ובייחוד מתופפים שמצאו במקצבי ה-Drum and Bass הזדמנות לאקספרסיביות גבוהה וחופש אומנותי מעניין ויצירתי. בין המפורסמים שבהם ניתן למנות את המתופף Jojo Mayer עם הרכבו Nerve, המתופף KJ Sawka והחצוצרן Erik Truffaz (המשלב אלמנטים של Drum and Bass עם ג’אז יחד עם המתופף Marc Erbetta). ניתן לשמוע את ההשפעה הכבדה של ה-Drum and Bass על המתופף Ahmir “?uestlove” Thompson של הרכב ההיפ-הופ The Roots בסוף השיר המפורסם “You Got Me” באלבום Things Fall Apart. התווים לקטע נמצאים מתחת לקליפ.


קובץ להורדה (PDF, 493KB)

המתופף Jojo Mayer מסביר על תיפוף דראם אן בייס וברייקביט

מתופף ה-Drum and Bass הדגול KJ Sawka

המשך קריאה

מדריך המוזיקה האלקטרונית המעולה Ishkur’s Guide – מומלץ מאוד ללמידת האבולוציה של סגנונות אלקטרוניים ובכללם ג’אנגל וDrum and Bass.

את ה-Amen Break ומקצבים מפורסמים אחרים ניתן לשמוע בצורתם הטבעית והמהירה ב-JungleBreaks.co.uk

WhoSampled.com הוא אתר המקשר בין קטעים מסומפלים של שירים לשירים שסימפלו אותם. אתם תופתעו לגלות מה הם המרכיבים של שירי ההיפ-הופ והג’אנגל שאתם אוהבים…

המשך שמיעה

השאירו תגובה

אודות המחבר

מתופף - נינג'ה - טבח טבעוני

אולי תאהבו גם