קריאת תווים – חלק ב’

הפסקות

במוסיקה, הפסקה הינה מרווח של שקט, כלומר “חוסר-נגינה”. כמו שצורות תווים שונות המצביעות על ערך התו (אורך הצליל), ההפסקות השונות מציינות כמה זמן בתיבה צריך לשמור על שקט – זה יכול להיות תיבה שלמה (במקרה של הפסקת שלם) או הפסקה קצרה באורך שש-עשרית. להלן ההפסקות השונות וערכן הקצבי:

הפסקות במוסיקה

הפסקות במוסיקה

חשוב לציין: בכל מקום שחסר תו נגינה, חובה להשלים בו הפסקה באורך המתאים.

סימוני דינמיקה במוסיקה

בנגינה על תופים, ישנם סוגי מכות/צורות תיפוף שונים מבחינה דינמית, שלרובם סימון מתאים בקריאת תווים. הסבר והצגת סימונים אלה ניתן למצוא בשיעור התופים מבוא לדינמיקה בתופים.

תו מנוקד

תו מנוקד נראה כמו תו רגיל בתוספת נקודה קטנה מימינו. הנקודה מוסיפה לתו המקורי חצי מאורכו, כלומר מחצית מערכו הקצבי המקורי. הערך שנוסף לתו אינו מנוגן – רק אורכו הקצבי של התו גדל. להלן שתי דוגמאות:

תו רבע מנוקדאורכו של רבע רגיל הוא שתי שמיניות – אורכו של רבע מנוקד הוא שלוש שמיניות

 

 

תו שמינית מנוקדתאורכה של שמינית רגילה הוא שתי שש-עשריות – אורכה של שמינית מנוקדת הוא שלוש שש-עשריות

 

 

תווים של תופים ומצילות על החמשה

בניגוד לכלי נגינה מלודיים, אין בתופים סולמות, ולכן סידור צלילי מערכת התופים בחמשה אינו דומה לסידור התווים של פסנתר או גיטרה למשל. לכל תוף, מצילה וכלי הקשה יש מיקום על החמשה. ישנם מיקומים מקובלים לתופים/מצילות מסוימים, אך לעיתים המיקומים משתנים – תלוי במחבר הספר או הצ”ראט. מומלץ מאוד לעיין במקרא התווים לפני העבודה על כל ספר/תרגיל כתוב. מקרא זה מראה לנו איכן נמצא כל צליל על החמשה. להלן מקרא התווים לתופים של מגזין התופים ראש תוף:

מקרא התווים לתופים של מגזין התופים ראש תוף

מקרא התווים לתופים של מגזין התופים ראש תוף

ספרים מומלצים לתרגול קריאת תווים בתופים


Ted Reed - Syncopation
Progressive Steps to Syncopation – Ted Reed
הספר הקלאסי Syncopation הוא אחד הספרים הטובים ביותר לפיתוח מיומנויות קריאת תווים בתופים. הספר כולל מספר רב של תרגילים המכסים את יסודות הקריאה, דגשים ותרגילי קצב מתקדמים. למתופפים מתקדמים ישנם דרכים רבות לשילוב תרגילי הספר במקצבים ומעברים, לפיתוח Groove.

 


Rubank Elementary
Rubank Elementary Method – Drumsספר מעולה למתופפים מתחילים הרוצים ללמוד קריאת תווים. הספר כולל תרגילי בסיס קלים להבנה בקצבים שונים (4/4, 6/8) וסולואים ליישום ותרגול עקרונות הקריאה שנלמדו.

 

השאירו תגובה

אודות המחבר

מתופף ומייסד ראש תוף

מנגן על תופים רוב שנות חיי בשביל הכיף. הכיף הזה הוביל אותי להצטרף לפרויקט שירים מבית השחי. ב-2010 הקמתי את מגזין התופים האינטרנטי ראש תוף, גם בשביל הכיף, כדי שיהיה אתר למתופפים בישראל עם תוכן עשיר, חומר לימודי וסולואים של Jojo Mayer.

אולי תאהבו גם