הכרת מערכת התופים

מערכת תופים

מצילת קראש מצילת רייד טם-טם מצילת צ'יינה מצילת היי הט מצילת ספלאש תוף סנר תוף באס פלור טום

תוף סנר (Snare Drum) – תוף מרכזי במערכת התופים, בעל צליל חד וחזק. ישנה רשת חוטי מתכת, המתוחה על פני עורו התחתון של תוף הסנר, הנותנת לו את צלילו הייחודי. בדרך כלל, במערכת תופים יש תוף סנר אחד היושב בין רגליי המתופף על סטנד ייעודי. גודלו הסטנדרטי הוא 14 אינץ’, אך קיימים גם תופי סנר בגדלים אחרים. בנוסף למקלות, ניתן לנגן על תוף הסנר באמצעות מברשות.

טם-טם (Tom) – תוף שמיקומו מעל לתוף הבאס, בעל צליל עמום ומהדהד. תופי הטם-טם משמשים לרוב במעברים וסולואים, אך גם כחלק ממקצבים. הגדלים נעים בין קוטר של 6 אינץ’ עד 20 אינץ’. ככל שקוטר התוף גדול יותר, כך צלילו נמוך יותר. במערכת סטנדרטית יש בין אחד לשלושה טם-טמים, אך ישנם מתופפים העושים שימוש במספר רב של טם-טמים.

תוף באס (Bass Drum/Kick Drums) – תוף גדול המונח על הרצפה באופן מאונך, בעזרת רגליות. בניגוד לשאר התופים במערכת עליהם מנגנים עם מקלות, על תוף הבאס מנגנים בעזרת פדאל לרגל. ישנם הסגנונות (רוק כבד ומטאל) בהם מוסיפים עוד תוף באס למערכת (או לחילופין פדאל כפול לתוף באס אחד) כדי לאפשר לנגן מקצבים ומעברים מהירים עם מספר רב של הקשות על תוף הבאס. גודלו נע בין 18 אינץ’ ל-28 אינץ’, כשהסטנדרט הוא 20 ו-22 אינץ’.

פלור טום/דוד (Floor Tom) – כפי ששמו מעיד, תוף טם-טם בדרך כלל עומד על הרצפה בעזרת שלוש רגליות. ישנם מתופפים המרכיבים את הפלור על סטנד באמצעות חיבור מיוחד. צליל הפלור טום הוא בדרך כלל הנמוך מבין כל התופים. גודלו הסטנדרטי הוא קוטר 16 אינץ’, אך קיימים תופי פלור טום קטנים וגדולים מגודל זה.

מצילת רייד (Ride Cymbal) – המצילה הגדולה ביותר במערכת התופים, הממוקמת בדרך כלל מעל הפלור טום. צלילה של הרייד בהיר ומתמשך, ונשמע כמו “פינג”. היא משמשת יותר למקצבים, ופחות לדגשים, כמו מצילת הקראש למשל. גודלה הסטנדרטי של מצילת הרייד הוא 20 אינץ’, והיא מגיעה במשקלים שונים – קל ודק (ג’אז), בינוני וכבד (רוק כבד).

מצילת קראש (Crash Cymbal) – מצילה קטנה יותר ממצילת הרייד, בדרך כלל קוטרה נע בין 16 ל-18 אינץ’. צלילה עוצמתי וחד ולכן משמשת לרוב לדגשים, בסופם של מעברים, בסולואים וכדומה. מיקום מצילת הקראש (למתופפים ימניים) הוא בדרך כלל מעל הטם-טמים, בצד שמאל, אך ישנם מתופפים הממקמים אותה ליד הרייד.

היי הט (Hi-Hat) – מצילה המורכת בעצם משתי מצילות, כשהן מונחות אחת על השנייה, ומופעלות על ידי סטנד מיוחד. המצילה תחתונה מונחת עם חלקה הקמור כלפי מטה על הסטנד, בעוד שהמצילה העליונה מחוברת למוט עם חלקה הקמור כלפי מעלה. ההיי הט מופעל על ידי פדאל המחובר לסטנד, המאפשרת פתיחה וסגירה של ההיי הט. צלילו של ההיי הט כשהוא סגור חד ומהיר הדומה ל”צ’יק”, ומשמש כקצב קבוע (Ostinato) במקצבים. כשפותחים את ההיי הט, המצילות נוגעות אחת בשנייה ויוצרת צליל גס ומתמשך המשמש בדגשים בתוך מקצבים. מיקום ההיי הט (למתופפים ימניים) הוא משמאל לתוף הסנר ומופעל על ידי רגל שמאל. קוטרם של מצילות ההיי הט נע בין 12 ל-15 אינץ’, כשהסטנדרט הוא 14 אינץ’. ישנם מתופפים המוסיפים היי הט נוסף מצד ימין ליד הרייד.

מצילת ספלאש (Splash Cymbal)

מצילת צ’יינה (China Cymbal)

השאירו תגובה