נשות עולם התופים וכלי ההקשה

“This is a man’s world”. זמר הפאנק James Brown לא יכל לתת תיאור מדויק יותר לעולם התופים. תחשבו שניה על רשימת עשרת המתופפים האהובים עליכם. אני די בטוח שלא תמצאו שם אף מתופפת אחת. שאלה למורים לתופים: כמה מתוך סך התלמידים שלכם הן נערות/בחורות צעירות/נשים? לא הרבה? ככה חשבתי. עולם התופים נשלט באופן כמעט מוחלט על ידי גברים, ולדעתי לא בצדק.

דווקא בעבר היו לא מעט מתופפות ששימשו מודל לחיקוי למתופפות בתחילת דרכן. אני חושב שזה קשור לאווירה של שנות ה-60 וה-70 בה הסטיגמות החברתיות של העבר נשברו כל הזמן. לפני כן, תפקיד של המתופף/נגן כלי הקשה היה שייך באופן בלעדי לגברים, בעוד שנשים ניגנו על כלים יותר “קונבנציונליים” כמו פסנתר. תקנו אותי אם אני טועה (בשביל זה יש תגובות), אך היום אין כמעט מתופפות שנהנות מאור הזרקורים בקרב קהילת המתופפים הבינלאומית.

כדי לעשות קצת צדק וכבוד למין הנשי השומר על הקצב, הכנתי רשימה של המתופפות האהובות עלי, עם קצת רקע על כל אחת. אתם מוזמנים להוסיף בתגובות קליפים של המתופפת האהובה עליכם/ן.

Veronica Bellino

Cindy Blackman

Cindy Blackman נולדה ב-1959 במדינת אוהיו בארה”ב. היא הושפעה מאוד על ידי בני משפחתה – אמה וסבתה היו נגניות קלאסיות ודודה ניגן ויברפון. בגיל שבע הוריה קנו לה את סט התופים הראשון שלה, ומשם הכל היסטוריה. Cindy Blackman מוכרת כהמתופפות של Lenny Kravitz, אך היא גם טיפחה קריירה ענפה ששילבה ג’אז ורוק. היא ניגנה עם אמנים כמו Ron Carter, Buckethead, Ravi Coltrane ועוד רבים וטובים. היום Cindy Blackman נשואה לגיטריסט Carlos Santana.

Terri Lyne Carrington

Terry Lyne Carrington הינה בוגרת Berklee College of Music וכמעט אין אמן ג’אז שלא ניגנה איתו. ברזומה המקצועי שלה תמצאו עשור שלם עם Herbie Hancock, נגינה עם Stan Getz, Wayne Shorter, John Scofield, Dizzy Gillespie והיד עוד נטויה.

Karen Carpenter

סיפור טרגי של מתופפת עם כשרון אדיר ואישיות מהפנטת. היא ואחיה Richard Carpenter היוו את צמד הפופ-רוק The Carpenters בשנות ה-70. Karen Carpenter סבלה מאנורקסיה, שהייתה הפרעת אכילה לא מוכרת בזמנה. בגיל 32 נפטרה מסיבוכי האנורקסיה שגרמו לדום לב.

Evelyn Glennie

ואם כבר אנו דנים בשבירת סטיגמות – אז הנה נגנית כלי הקשה ששברה את כולן. Evelyn Glennie היא וירטואוזית כלי הקשה סקוטית שהתחרשה לחלוטין בגיל 12, דבר שלא מפריע לה לנגן ולהופיע ברמה בינלאומית. היא מנגנת יחפה כדי להרגיש טוב יותר את המוסיקה. באופן כללי היא טוענת שהציבור אינו מבין מה זה להיות חירש, ושניתן ללמד את הגוף “לשמוע” באמצעות איברים אחרים חוץ מהאוזניים. Fred Frith, Bela Flek, Steve Hackett הם רק קומץ קטן מתוך רשימת האמנים איתם שיתפה פעולה.

Ruth Underwood

Ruth Underwood אמנם לא ניגנה כבר יותר מ-30 שנה, אך היא לעולם תהיה אחת הפייבוריטים שלי. Ruth Underwood ניגנה כעשור עם Frank Zappa והקליטה איתו את אלבומיו הטובים ביותר, ביניהם One Size Fits All, Roxy and Elsewhere, Apostrophe ועוד.

קרן טפרברג

קרן טפרברג, ילידת ירושלים, החלה לנגן תופים בגיל 16. היא קיבלה מלגה מלאה ללמוד בית הספר למוסיקה “רימון” ודרך לימודה שם הוענקה לקרן מלגה מלאה להמשך לימודים במכללת המוסיקה המפורסמת ברקלי.

בשנת 2000 עברה מברקלי לניו יורק, שם בילתה ארבע שנים בנגינה עם מוסיקאיים מקומיים. בניו יורק חברה קרן לחצוצרן Chris Botti שניגן עם Sting. במשך שלוש שנים, ניגנה קרן בכל העולם עם Chris Botti, ודרכו פגשה וניגנה עם Sting ו-Shawn Colvin. ב-2003 עברה ללוס אנג’לס כדי לקדם את הקריירה המקצועית שלה כמתופפת. היא הקליטה והופיעה עם מגוון אמנים בינהם Jesse McCartney, Chris Murphy, Peter Malick ו-Kirsten Proffit. ב-2012 החליפה קרן את מאיר ישראל בלהקתו שלשלמה ארצי, לאחר שנפצע בידו.

השאירו תגובה

אודות המחבר

מתופף ומייסד ראש תוף

מנגן על תופים רוב שנות חיי בשביל הכיף. הכיף הזה הוביל אותי להצטרף לפרויקט שירים מבית השחי. ב-2010 הקמתי את מגזין התופים האינטרנטי ראש תוף, גם בשביל הכיף, כדי שיהיה אתר למתופפים בישראל עם תוכן עשיר, חומר לימודי וסולואים של Jojo Mayer.

אולי תאהבו גם

3 תגובות

  1. Yaniv Wainer

    יש לי המון כבוד ל-Sheila E אבל אני לא ממש מתחבר לנגינה שלה, לכן היא לא אוזכרה ברשימה הזו שהיא, כפי שרשום למעלה, "רשימה של המתופפות האהובות עלי". בהחלט בקטנה ;-)