זהו פוסט ראשון מתוך סדרה שאני מתחיל במגזין התופים ראש תוף על המתופפים האהובים עלי. חלקם תכירו, חלקם לא, זה לא ממש משנה – אני רוצה לתת כבוד למוסיקאים שהשפיעו עלי, ולשתף את החומר שלהם עם הקוראים של ראש תוף. יותר מזה, אני מזמין אתכם ליצור פוסטים דומים על המתופפים שאתם אוהבים. שלחו טקסט (מי המתופף, מה הוא עשה/עושה, איך הכרתם אותו, איך הוא השפיע עליכם) וכמה לינקים לסרטונים, ואפרסם את זה בשמכם בראש תוף. אפשר לשלוח דרך הטופס הזה או ישירות למייל שלי yaniv@roshtof.co.il

המתופף הראשון בסדרה הוא Ahmir “Questlove” Thompson, המוכר לכולם כהמתופף של הרכב ההיפ-הופ The Roots, אותו הקים יחד עם הראפר Black Thought  ב-1987 בפילדלפיה, ארה”ב. הברנש עם האפרו עושה הרבה מאוד מעבר לזה. The Roots היא להקת הבית של תוכנית האירוח של Jimmy Fallon מאז 2009, ולמרות שכל ערב הם מופיעים בתוכנית, Questlove לא נח לרגע. הוא DJ, עיתונאי, מעצב אופנה, מייסד אתר המוסיקה Okayplayer  ומפיק מוסיקלי – הוא הפיק אלבומים לאמנים כמו D’Angelo, Jill Scott, Elvis Costello, Amy Winehouse, Erykah Badu, Jay-Z ועוד רבים וטובים. הוא לקח חלק משמעותי באלבום הקלאסי Voodoo של D’Angelo – הוא ניגן תופים בחצי מהשירים, כתב ארבעה ועזר להפיק את האלבום שהפך להצלחה מסחררת.

סיפור האהבה שלי עם Questlove התחיל בשנת 2000, כשהייתי בן 16. בדרך לשיעור אצל דיויד ריץ’ עצרתי בדיסק סנטר לקנות את האלבום Things Fall Apart של The Roots שיצא שנה לפני כן. הגעתי לאלבום הזה דרך אלבומה של להקת ההארדקור הישראלית DxPxAx, שנקרא Straight Out of the Basement, מושג שנלקח משיר מתוך אותו אלבום שרכשתי בדרך לדיויד. לפני השיעור, ניגנתי את הדיסק בדיסקמן, ותיפפתי איתו ובאותו רגע הבנתי שנפתח בפני עולם של גרוב שחור שהיה חסר לי כל כך בהיפ-הופ וראפ. אני אפילו זוכר שהראתי לדיויד תמונה של Questlove מתוך חוברת הדיסק (הבחור שמנמן עם אפרו ענק שבתוכו תקוע מסרק) – דיויד נחרד.

תמיד נמשכתי לגרוב, החל מתקליטי הפאנק משנות ה-70, דרך היפ-הופ וראפ, עד לאסיד ג’אז. אבל מצאתי ב-Questlove משהו שלא הכרתי קודם לכן – מתופף עם טיים ויובש מכני של מכונת תופים, אבל עם סאונד ענק ומוסיקליות אינסופית. החל מאותו יום בו רכשתי את Things Fall Apart, לא הפסקתי לנגן יחד עם אלבומים של The Roots ולהוציא מקצבים של המתופף עם האפרו והמסרק. הסגנון שלו נכנס עמוק לתוכי, והוא היה חלק ניכר בעיצוב סגנון הנגינה שלי.

Ahmir “Questlove” Thompson נולד בפילדלפיה ב-1971. אביו היה Lee Andrews, אותו אחד מ-Lee Andrews & the Hearts, הרכב ה-Doo Wop בשנות החמישים (לכל אלה שמכירים את הסגנון, לא נראה לי שיש כאן הרבה כאלה, אבל בכל זאת הנה שיר פופולרי שלהם). אימו Jacqui Andrews הייתה זמרת יחד עם אביו בהרכב הסול Congress Alley. הוריו לא רצו להשאיר אותו עם בייביסיטריות, אז הם לקחו אותו יחד איתם להופעות. בגיל 7 (!) הוא התחיל לנגן איתם, וכבר בגיל 13 (!!) הוא היה המנהל המוסיקלי. הוריו רשמו אותו לתיכון האומניות של פילדלפיה, שם הכיר את Tariq Trotter (המוכר יותר בתור Black Thought) והשאר היסטוריה. חבריו לספסל בית הספר כוללים את בסיסט הג’אז Christian McBride, גיטריסט הג’אז Kurt Rosenwinkel וחברי להקת Boyz II Men.

ב-1987 הקימו Questlove ו-Black Thought את הרכב הלייב היפ-הופ האגדי The Roots. ב-1993 הם הוציאו את אלבומם הראשון Organix, ואחריו את Do You Want More?!!!??! ב-1995. ההצלחה המסחרית הגיע ב-1999 (שיעור טוב בהתמדה…) עם הלהיט You Got Me בו The Roots אירחו את Erykah Badu. הנה הקליפ:

Questlove לא היה רק חלוץ בתיפוף היפ-הופ. בסוף השיר יש קטע תופים מגניב מאוד בסגנון Breakbeat. מי שמעוניין ללמוד לנגן אותו, מוזמן להדפיס את התווים שהוצאתי.

עוד קטע מגניב של The Roots בשם The Otherside

לאלה שרוצים קצת לחפור על The Roots, הנה כמה אלבומים שאני ממליץ עליהם:

זה קליפ מה-Roots Picnic שהתקיים במאי 2014, שבו The Roots אירחו את Snoop Dogg


The Roots היא להקת הבית של Jimmy Fallon, החל מ-2009 בתוכנית Late Night ומפברואר 2014 בתוכנית The Tonight Show. המנהל המוסיקלי הוא Questlove, שלא רק מנגן תופים – הוא האחראי על התוכניות האומנותיות כגון ליווי אמנים אורחים, מערכונים ושאר שטויות, כמו קרב התופים האדיר הזה בינו לבין Fred Armisen.

Questlove ניגן תופים לא ב-The Roots. הוא היה אשף הקצב באלבום האגדי Voodoo של D’Angelo. הוא הפיק אלבומים לאמנים מן השורה הראשונה – הרשימה כוללת את Erykah Badu, Elvis Costello, Amy Winehouse, Booker T. Jone, Estelle ועוד רבים וטובים. הוא הפיק גם את המחזמר Fela!, על חייו של המוסיקאי הניגרי Fela Kuti. אגב, Questlove משתמש בתופים של Ludwig, מצילות של Zildjian (אני אוהב מיוחד את ה-Crash of Doom עשרים אינץ’ שהוא משתשמש בה שנים) ומקלות Vic Firth (יש לו דגם Signature משלו).

קטע מגניב (עם סולו תופים בהתחלה) של הלהקה Go Get a Late Pass, איתה מנגן Questlove

The Roots עושים מחרוזת של שירי היפ-הופ מגניבים, ומארחים את Common, Queen Latifah ו-DJ Jazzy Jeff

לאלה מכם שיש להם זמן (45 דקות), מומלץ מאוד לראות את הראיון שאמן הראיונות האגדי Nardwaur עשה עם Questlove ב-2013.

לאלה עם יותר זמן פנוי (שעתיים) – תראו את כיתת האמן של Questlove ב-Red Bull Music Academy גם מ-2013.

מי שרוצה להעמיק עוד יותר בעולמו של Questlove מוזמן לקרוא את הראיון ש-Pitchfork עשו איתו.

השאירו תגובה

אודות המחבר

מתופף ומייסד ראש תוף

מנגן על תופים רוב שנות חיי בשביל הכיף. הכיף הזה הוביל אותי להצטרף לפרויקט שירים מבית השחי. ב-2010 הקמתי את מגזין התופים האינטרנטי ראש תוף, גם בשביל הכיף, כדי שיהיה אתר למתופפים בישראל עם תוכן עשיר, חומר לימודי וסולואים של Jojo Mayer.

אולי תאהבו גם

תגובה אחת